Føler det er pinligt - er min udvikling normal?
Hej Adamogeva. Først vil jeg gerne rose denne side, jeg har brugt den rigtig meget!:D Jeg er også blevet mere kristen i forbindelse med den her side:)
Men det er sådan, at jeg er en person, der gerne vil være helt sikker omkring alting. Også med min krop og pubertet. Faktisk er jeg selv lidt træt af det, men sådan er jeg:) Det bliver måske et ret langt brev, men jeg vil gerne have det hele med.
Jeg har læst rigtig mange svar/artikler(dem som passede til mig.) og jeg vil gerne vide, om jeg er helt normal.
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber, at I kan svare på.
1) Jeg er lige blevet 13 år gammel. Og mine bryster er ikke så store. Jeg kan fylde den mindste BH ud.(ikke så meget i bredden, men i længden kan jeg?)
Min veninde som er et år yngre, tror jeg, har lidt større bryster end mig, og det er ret pinligt.
Jeg ville bare høre, om man ikke godt kunne få dem større, eller bare få dem til at gro hurtigere? Fordi jeg synes virkelig, at de er for små:( Jeg tænker på det hele tiden, bare de var større, og jeg kunne gå i bikini uden at føle mig flov eller gå i bad i idræt uden at tænke på, om de andre piger synes, at det er for tidligt at gå med BH, når mine bryster ikke er større. Når jeg har idræt, tager jeg altid min BH på, på toilettet bagefter vi har været i bad.
2) Jeg ved ikke om det er udflåd, eller tis der flyder ud i mine trusser. I 1-1½ år har jeg nemlig haft det sådan, at der flyder noget slimet/vandet ud i mine trusser. Det er hvidt i sorte trusser og gulligt i hvide trusser.
Nogle gange synes jeg, at det er ret langt oppe på trusserne, der ved tishullet, men det er for det meste ved skeden. Er det udflåd eller tis? Hvis det er udflåd, får jeg så snart menstruation? Selv om mine bryster er små, kan man så godt få menstruation?
3) Jeg har ikke fået hår under armene endnu, men jeg har fået lidt kønshår ved underlivet. Er det normalt?
Jeg lugter heller ikke, når jeg sveder. Men kan man godt lugte, uden at man selv lægger mærke til det? Fordi jeg lægger aldrig selv mærke til, om jeg lugter, men hvis jeg lugter efter, kan jeg da ikke lugte noget.
- Min mor har fortalt mig, at hun mente, at jeg snart fik menses. (ca 2-3 måneder), og jeg vil også gerne have det, men jeg vejer ikke nok. jeg vejer 39-40 kilo, det skifter tit. Jeg er heller ikke så høj, og er måske en smule undervægtig, men det tror jeg faktisk ikke, jeg er mere. Hvad skal man spise og gøre for at tage på?? Og for at man vokser mere??
Det lyder måske underlig,t at jeg gerne vil have menstruation, men jeg vil føle mig mere rigtig, og mere som en teenager..
På forhånd, Tak.
KH. Forvirret:)

SVAR:
Hej forvirret!
Hvor er det dejlig,t at du er glad for denne side, og har brugt den så meget. Det er altid en god ting, at kunne finde et svar, når man har noget på hjertet.
Også dejligt at høre, at du er blevet mere kristen via denne side.
Du har mange gode spørgsmål, og jeg vil forsøge at svare på dem en efter en.
Ikke noget pinligt
Der er ikke noget, der er pinligt mht. ens krop. Vi er alle forskellige. Piger i puberteten udvikler sig utroligt forskelligt. Nogle er meget hurtige mht. udvikling (som din veninde) og andre er meget langsomme,(får f.eks. først mens. når de er 16 år). Det lyder til, at du er meget ”i midten”. Du er jo slet ikke færdig med at vokse og udvikle dig endnu.
Vær dig selv
Dine bryster er heller ikke færdigudviklede endnu. Det kan være, at din veninde er hurtigt udviklet, men stopper tidligt med at vokse. Der er ikke noget, du kan gøre for at få brysterne til at vokse. Hvis du ser på din mors, har du nok en fornemmelse af, hvordan dine bryster ender med at blive.
Du tænker nok ekstra over størrelsen på dine egne bryster, fordi din venindes er så anderledes end dine.
Jeg tror ikke på at alle pigerne i klassen har store og udvoksede bryster :-)
Hvis du tør være dig selv og ikke være ”flov” over dine bryster, kan du være et ”forbillede” for andre. Måske (selvom du tror, du er den eneste), er der andre piger i klassen, der har det som dig, enten at de er utilfredse med deres bryster, føler sig for tykke, tynde eller noget fjerde. Hvis alle går og ”gemmer” sig, bliver det jo endnu sværere at være sig selv. Hvis alle bare vil være sig selv, bliver det meget lettere.
Nogle piger har små bryster, også når de er voksne, nogle har store. Det er ikke noget, man rigtig kan lave om på. Det man kan prøve at lave om på, er hvordan man ser på sig selv. Hvis man er glad og har nogen, man ved der holder af en, er det måske nemmere at holde af sig selv, som man er. Det er vigtigt at finde noget, der betyder noget for en, der ikke har med ens krop at gøre, så det med kroppen ikke er det vigtigste.
Helt normalt
Det lyder helt sikkert som udflåd, du har og det er helt normalt og nødvendigt. Det beskytter faktisk mod betændelse i underlivet og skeden. Ang. hvornår du får mens., så skal du regne med, at der går ca. to år, fra du er begyndt at få bryster, til du får mens. Det afhænger også a,f hvornår din mor fik det. Selvom dine bryster er små og du fik mens. nu, betyder det jo ikke, at brysterne stopper med at udvikle sig.
Der skal nok komme hår under armene. I starten er de meget tynde og så kan de være svære at få øje på, særligt hvis man i forvejen er lyshåret.
Du skal da bare være glad for, at du ikke lugter, når du sveder, det er jo ikke noget, man skal.
Hvis du er i tvivl, om du alligevel lugter lidt, er det altid en god ide at bruge lidt deo, efter at du har vasket dig. Det er også en god ide at gå i bad hver, eller hver anden dag, og når du har dyrket sport og svedt. Jeg tror, at du vil bemærke, hvis du lugter. Hvis du er i tvivl, kan du altid spørge din mor, hvad hun synes.
Håber du kan bruge svaret til noget. Læs også mere her på siden ved at søge på ordene: udflåd og bryster.
Kærlig hilsen
Marianne
Marianne Martinsen
Skrevet af:
Marianne Martinsen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK