Finder jeg nogensinde den rette?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en kvinde på 23 år. Jeg har en eks, som jeg gik fra for fire måneder siden pga. psykisk vold, og nu har en anden så lige slået op med mig efter at have lovet, han ville acceptere mig, som jeg er. Jeg har ret mange psykiske diagnoser, og jeg er nok ret svær at være kæreste med.

Efter disse to endte forhold, hvor jeg virkelig elskede dem begge, er jeg kommet i tvivl, om jeg nogensinde finder en, som vil acceptere mig, som jeg er, og jeg føler mig bange for nogensinde at prøve at date igen. Jeg ved godt, jeg kun er 23 og har hele livet foran mig, men jeg tror simpelthen ikke på, at jeg kan finde en, som vil elske mig som jeg er. Kan jeg få mit selvværd og troen på kærlighed tilbage?

Samtidig har en af mine venner fortalt mig, at han er forelsket i mig, men der er mange ting, som spiller ind: For det første føler jeg, at han fortjener noget bedre. For det andet er jeg slet ikke sikker på, om jeg har følelser for ham eller bare føler mig smigret. Og for det tredje er jeg simpelthen så bange for, om det ender med samme resultat. Jeg har haft seks forhold, men kun de to, som lige er endt, har jeg elsket.

Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre med mit liv eller med mig selv eller med kærligheden. Please, hvad gør jeg?

I, 23 år

SVAR:

Kære I

Tak for dit korte spørgsmål – om du mon finder den rette. Det kan jeg selvfølgelig ikke svare på, men i spørgsmålet læser jeg en masse manglende selvtillid og måske manglende selvværd, og det vil jeg gerne skrive til dig om.

Psykiske udfordringer og selvværd

Du skriver, du har en del psykiske diagnoser. Det er en tung bagage at gå rundt med, og jeg kan godt forstå, du kan få en følelse af, at du nok er svær at elske. Men: De psykiske diagnoser siger noget om dine udfordringer – ikke noget om dit værd. Vi kommer ofte til at sætte lighedstegn mellem det vi kan eller ikke kan og vores værd. Når vi ser os om i verden, giver den os ret. Rundt omkring os bliver det smukke og vellykkede hyldet, mens udfordringer bliver tabubelagt, og vores kamp derfor bliver om at se rigtig ud, lykkes og få succes.

Skabt af Gud med værdi

Jeg tror på noget andet. Jeg tror på, at Gud har skabt alle mennesker værdifulde. Vi har alle forskellige gaver og udfordringer, men vores værdi er den samme. Jeg tror, Gud elsker dig og ønsker et fællesskab med dig, hvor han kan vise dig, hvad han ser, når han ser på dig. Måske kender du Gud, måske ikke – men jeg ved, han kender dig og ser dig.

Det skriver jeg, fordi det er mit fundament til at sige til dig: Bliv den du er. Du skal ikke lade dig skræmme, true eller definere af andres ønsker og tanker. Du er heller ikke først værdifuld, når du har en kæreste.

Udforsk dig selv

Jeg tænker, du ikke lige nu har brug for en ny kæreste. Jeg tænker, du i stedet har brug for at være nysgerrig på, hvem du selv er. Hvad drømmer du om? Hvordan vil dine drømme kunne realiseres? Hvad giver det dig at have en kæreste? Kan du opnå følelsen af at blive set og være noget for nogen på en anden måde end ved at have en kæreste?

Måske har du familie eller venner, som elsker dig. Spørg dem, hvad de ser hos dig. Find frem til og gem alle de gode ord om dig og lad dig bygge op. Hvis der ikke er nogen, eller hvis det er for svært at finde positive ord om dig selv, så opsøg en psykolog eller terapeut og begynd nysgerrigt at lede efter grunden til dit manglende selvværd, så du kan begynde at opbygge følelsen af værdi. Det er hele indsatsen værd, for hvordan skal du kunne elske nogen, hvis du ikke elsker dig selv?

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler
Hvad er jeg værd?
Når fortiden gør ondt
Du er meget værd!

Jeg ved ikke, om mine refleksioner hjælper dig. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.

Jeg ønsker dig det allerbedste og håber, du frimodigt vil gå ud i verden og være lige den, du er. For du er helt igennem set og elsket af Gud og derfor værdifuld!

Kh Dorthe Sandvad