Fællesskab og sex - er der fortsat et kærestehåb?
Jeg håber, at I kan hjælpe i denne ulidelige situation jeg befinder mig i for tiden.
For 3 måneder siden mødte jeg en pige, som jeg blev rigtig glad for. Det blev en dejlig sommerforelskelse. Hvad jeg ikke vidste var, at hun kun 1 uge før jeg mødte hende var blevet single. Det gik fint i 1,5 måneds tid, hvorefter jeg ville mere. Jeg er så vild med hende, at jeg spurgte om hun ville være min kæreste, hvilket hun svarede ja til. Men 2 dage efter slog hun op, og ruinerede min verden.
Hendes grundlag var, at hun siden 16års alderen har haft 3 kærester på 2 års tid, med 3-4 ugers mellemrum - altså at hun ikke har haft tid til sig selv, og altid været afhængig af sine kærester, hvilket hun vil UNDGÅ denne gang med mig.
Har grædt meget, da jeg er så forelsket i hende, men ikke kan blive kærester med hende.
Vi har snakket sammen, og hun sagde, at hun forsat gerne vil se mig, og forsætte det vi har. Så vi ser fortsat hinanden, er sammen, også seksuelt, men er ikke kærester. Jeg kan ikke se forskellen, udover at som kæreste har du mere at sige til tingene, fx at jeg igår forbød hende at se hendes eks, da de er gode venner, men jeg tvivlede og vi kom op og skændes, hvor hun fremlagde, at jeg må acceptere tingene eller, at vi må stoppe med at ses.
Jeg har tænkt over det, og vil ikke forbyde hende tingene, da hun ellers vil gå bag min ryg - fornemmer jeg. Mit spørgsmål er, hvad jeg skal gøre?
Jeg har det så hårdt med at leve med, at vi MÅSKE kan blive kærester om 3-4-5-6 måneder, men der er ingen garanti for det, da hun vil være sig selv.. Jeg føler dybt for hende og kan ikke give slip for hende. Men jeg er tit trist og ked over dette, og har ikke mere overskud tilbage til hverdagens ting. Jeg er forvirret og lever i uvished. Håber at I kan hjælpe mig.
Ps, vi er begge 21 og har fødselsdag samme dag og år - hvilket er et vildt tilfælde.
vh forvirret

SVAR:
Kære ”forvirrede”!
Jeg kan godt forstå, at du oplever din situation som ulidelig, og at du er forvirret. Samtidig må jeg også sige, at du for mig at se selv er med til at fastholde, at situationen er så ulidelig. Det kan være både godt og skidt at vide dette – men også godt, fordi der så er noget, du selv kan gøre.
Kærlighed tvinger ikke
Først vil jeg slå fast: hvis man elsker en, presser man ikke vedkommende til noget, som vedkommende ikke vil. Man har lov til at sige ”jeg vil ønske, at…” Den anden vil så, hvis vedkommende elsker dig, måske komme dit ønske i møde – eller fortælle, hvorfor dette ønske ikke kan imødekommes. Hvis hun siger, hun har brug for at finde sig selv, så må du acceptere dette, hvis du holder af hende.
At forbyde hende at se en gammel kæreste kan du ikke – og her drejer det sig ikke om, at hun så måske alligevel vil gå bag din ryg. Det er hende, der vælger, hvem hun vil omgås. At du så oplever det mærkeligt, at hun har brug for at være venner med sin eks., er en anden sag. Det kan jeg på en måde godt forstå, og det kan du godt tale med hende om.
Da du presser hende, siger hun, det bliver eks-en hun vælger at være sammen med, hvis hun skal vælge.
Det tyder på, at hun er mindre klar til at give slip på venskabet med sin eks, end at give slip på det I har sammen. Det er hende, der skal finde ud af om hendes eks. er en god ven og ikke mere end det, og måske at du (eller en anden) er den, hun elsker, når hun bliver klar til at holde af et andet menneske. Jeg kender andre, som efter et forhold igen er blevet gode venner med deres eks. Det kan lade sig gøre i de tilfælde, hvor man får gjort op med sig selv og hinanden på en ordentlig måde.
Vigtig tænke-tid
Men det er jo ikke kun hende, der skal vælge. Det skal du også, og du er jo først i gang med at lære hende at kende, eller hvad?
Meget tyder på, at din nye veninde har svært ved at finde ud af sig selv - og dermed sikkert også andre ting i livet (jeg har selvfølgelig kun det, du skriver, at gå ud fra). Hvis hun har haft flere kærester næsten uafbrudt, siden hun var 16 år, så vil det sikkert være svært for hende ikke at have en kæreste. Men det vil sikkert også være nødvendigt for hende, for at hun kan få tid til at finde ud af, hvem hun reelt selv er. Det er jo også lidt det, hun gir udtryk for.
Sex binder bånd
Ved det, at I så alligevel er sammen seksuelt, binder I jo allerede hinanden på den mest intime måde, man kan binde sig til et andet menneske på. Det lyder til, at du også oplever det i den retning, idet du skriver, at du ikke kan se forskellen. Det seksuelle er en drift, alle kender, og for rigtig mange i din alder kredser tankerne meget om sex. For nogle bliver det til, at det er ok med ”et knald”, og det var så det, og det er dejligt. Men virkeligheden er også , at mange oplever, at der mangler noget, hvis der ikke følger en vilje og et løfte med det seksuelle som siger: ”Ja jeg vil dig og kun dig. Vi to hører sammen”. Hvis det er den følelser du mærker, så lyt til det. Vær tro mod dig selv, dine egne følelser og værdier. Lad være med at dyrke sex som efterlader dig et tomt hul og et smertefuldt savn. Her på AdamogEva.dk kan du læse meget mere om, hvad vi tror, sex gør ved os, og hvorfor vi tror, at sex først virker rigtig opbyggende for os, hvis det udfolder sig inden for rammen af tryg kærlighed – og ikke i et forhold fyldt af uvished og uafklarede følelser og forventninger.
Dit valg
Vi er nu inde på det, du selv er med til at gøre, som gør denne situation ulidelig for dig. Du går i seng med en pige, som ikke vil være kæreste med dig – du tror så, at hun nok alligevel vil lidt mere. Du håber, at få større betydning i hendes liv. Du kæmper og er jaloux på hendes eks., som stadig betyder et eller andet (?) for hende. Hun fortæller dig, at du ikke skal bestemme over hende.
Så er vi tilbage ved det jeg begyndte med. Du må ”give slip” på hende, på den måde, at du ikke skal gøre en hel masse, for at I skal blive kærester. Om du kan være ven med hende i den periode, ”hvor hun finder sig selv”, må du gøre op med dig selv. Mærk efter og snak også med nogle af dem, der kender dig godt og har lidt mere erfaring end dig. Find ud af, om venskabet er godt for dig, eller det binder dig og giver dig mindre energi til at være sammen med andre mennesker.
Men hvis du bliver ved med at gå i seng med hende, så tror jeg, du bare holder den ulidelige situation kørende. Jeg siger ikke, at det er let at give slip, men det er nødvendigt, for kun på den måde behandler du både dig selv og hende med respekt. Det er den eneste måde, at komme videre på.
Uvisheden
Men så er uvisheden der stadig? – ja, det er den. Livet igennem vil der komme mange og forskellige slags uvisheder. Men jeg håber, du får mod til at handle klogt og respektfuld over for både dig selv og andre i de forskellige uvisse situationer, der vil dukke op. Så tror jeg i det mindste, den ikke vedbliver at være så ulidelig.
Jeg vil gerne anbefale dig nogle artikler her på siden, som jeg tror, kan hjælpe dig videre. Jeg synes det er vigtigt, at du finder ud af, hvad det seksuelle gør ved dig og om du selv tror på den med at have uforpligtende sex.
Læs disse links - og klik selv videre:
Vejen til god sex
Kan vi være ”bolle-venner” uden at være kærester?
Bør vi stoppe som ”kysse-venner”?
Knust, hvordan får jeg hende tilbage?
De bedste hilsner
Birgithe