Får svamp igen og igen, hvad kan jeg gøre?
Hejsa!
Først og fremmest fed brevkasse!
Mit spørgsmål handler om svamp i skede. Jeg har haft det 1 eller 2 gange før, og nu er det kommet i igen, jeg har fået det igen lige før min menstrution og regnede med det var væk. Men nu synes jeg at der er tegn på det kommer igen. Jeg har taget en pille mod det. Men hvad skal jeg gøre hvis det ikke går væk? Kan det være pga mine p-piller jeg har haft det et par gange?
Kan jeg gøre noget, som forbygger, at jeg ikke får det igen? Eller så ofte?
vh S, 16 år

SVAR:
Kære S
Tak for rosen
Mulig stærkere kur
Svamp i skeden er desværre noget, der er nogen der bøvler en del med, og det er ret almindeligt at det kommer lige op til menstruationen. Du skriver ikke noget om hvor lang tid, der er gået mellem dine svampeinfektioner? Hvis de bliver ved med at komme op til dine menstruationer, eller med kort tid i mellem, eller hvis behandlingen ikke virker, er du nødt til, at skulle en tur til lægen, for at få fundet ud af, om det er en af de mere hårdføre svampearter, der kræver noget andet medicin. Eller om man skal give dig en længere kur, for at få det udryddet.
Risiko for smitte ved sex
Hvis du er begyndt at have sex, kan det også være nødvendigt at undersøge din kæreste, da man nogle gange kan gå og smitte hinanden.
Gode råd
Endelig er det vigtigt, at du undgår at vaske for meget, og når du vasker dig, så brug enten kun rent vand eller intimsæbe, ikke almindelig bodyshampoo eller andet, da det har en forkert pH-værdi.
P-piller giver ikke svamp.
Håber det var et svar du kan bruge, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive igen.
Venligst Lotte