Får mest ud af at tale med mænd - er der noget galt i det?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg et en single-pige. Jeg oplever nogle gange, at jeg får mere ud af at tale med mænd, som virkelig lytter til mig, end af kvinder. Det er som om, der er noget inden i, som bliver helet. Hvorfor er det sådan? Og er der noget galt i det?

Mvh Singlepige, 27 år

SVAR:

Kære Singlepige

Tak for dit brev til Adamogeva.dk.

Jeg tænker, at der kan være rigtig mange gode grunde til, at vi kan føle, at det er mere helende at tale med nogle fremfor andre. Det er ganske naturligt. At have venner af det modsatte køn, skaber nogle andre vibrationer og dynamikker i et venskab. Det kan være mere spændende, udfordrende, og som du oplever - mere helende.

Du spørger i dit brev helt konkret til, hvorfor du kan opleve, at du får mere ud af at tale med mænd, som virkelig lytter – fremfor kvinder, og om der er noget galt i det?

Jeg har ikke et klart svar til dig, fordi der kan være så mange forskellige ting, der spiller ind. Men jeg vil give dig mine umiddelbare tanker omkring det. Måske kan de hjælpe dig på vej!

Anerkendelse og det at blive set

Som mennesker har vi alle sammen brug for at blive set og anerkendt. Det er både styrkende og helende for vores selvværd. Når vi, som du skriver, virkelig bliver lyttet til, føler vi os set. Det er en fantastisk fornemmelse, når man oplever den gode samtale, hvor ”hele jeg” kan være. Vi bliver bygget op og får måske udfyldt et tomrum.

Måske kan du få lidt ud af disse artikler:
Få mere ud af dine vennesamtaler
Hvad er jeg værd?

Tanker omkring venskab…

I dit brev skriver du ikke så meget om dig selv, blot at du er single. Jeg forsøger derfor at give dig lidt af mine tanker i dette brev. Om de er rigtige, kan kun du føle eller vide.

Men måske kan du opleve bevidst eller ubevidst at have en længsel efter en kæreste i dit liv. Måske oplever du en længsel efter at have et andet menneske – helt tæt på, og at det derfor kan opleves som om, at der er noget, der bliver helet indeni, når du snakker med mænd. Hvis det er denne længsel, du oplever, skal du være opmærksom på, hvor I har hinanden. Ellers kan det ende med, at I i stedet sårer hinanden dybt.

En anden tanke er, at du måske føler dig usikker eller utryg blandt kvinder og derfor har svært ved at danne naturlige og dybe relationer med dem. Hvis du kan nikke genkendende til det, tænker jeg, at du har brug for at få din egen identitet som pige/kvinde styrket. Du skal måske helt bevidst arbejde på at overvinde din usikkerhed og søge flere venskaber blandt piger. Du skal øve dig i at være dig – på den måde du nu er pige – sammen med andre piger.

Du kan læse mere omkring venskaber i denne artikel: Pigevenner og drengevenner

Ud fra dit brev er det svært for mig at give dit et konkret svar. Men ligegyldig hvad din baggrund er, så er der ikke noget forkert i at tale med et menneske af det modsatte køn. Vi udfylder og opfylder forskellige behov hos hinanden. Der, hvor vi føler os set og anerkendt, vil vi opleve tryghed og en helende følelse indeni. Men vi skal være opmærksomme på, hvorfor og hvordan vi er venner med det modsatte køn.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Held og lykke med at gå på opdagelse i dig selv - og dine venskaber.

De bedste hilsner
Karina