Er vi venner eller vil en af os mere?
Hej AdamogEva.dk
Jeg har et problem med, når jeg har en interesse for en pige, så har jeg en mærkelig fornemmelse. Jeg ved ikke, om det er, fordi jeg bliver hurtigt forelsket, eller om det bare er, fordi jeg er så desperat i søgen på kærlighed. Da jeg ikke har daglig kontakt til nogen bestemte pga. mit arbejde, så er der kun tid i weekender til fester, hvor der tit er alkohol involveret. Er det noget, I kan svare på, om det er “normalt”?
Der er også en veninde, som jeg ikke helt kan finde ud af. Jeg mødte hende første gang i byen omkring oktober sidste år, og hun har overnattet 5-10 gange efter en bytur, hvor der ikke er sket andet, end at vi har kysset. Det er aldrig mig, som har prøvet at kysse hende; det er altid hende. Men det er bare et enkelt kys – ikke noget vildt. Jeg lægger ikke noget i det, fordi jeg vil ikke have nogle unødvendige følelser i det, før jeg er sikker på, hvad hun vil. I sidste weekend kom hun også hen til mig og var ked af noget, hun havde gjort, men prøvede at lade være med (stoffer), og jeg vidste ikke, at vi var venner på den måde, så jeg skulle have det at vide.
Jeg kunne godt tænke mig at snakke med hende om, hvad det er for et venskab, vi har. Men jeg vil ikke skræmme hende væk, og jeg vil helst gøre det, hvor jeg snakker med hende (ikke noget sms eller facebook, som hun kan ignorere). Jeg vil ikke have det til at lyde, som om jeg er forelsket, for det synes jeg ikke, jeg er, jeg er bare forvirret ... Jeg ved heller ikke, hvordan jeg skal starte samtalen eller sige, at jeg godt kunne tænke mig at snakke med hende, uden at det skræmmer hende væk ...
Undskyld den lange besked, men der er mange tanker, der flyver rundt i hovedet på mig, fordi jeg er forvirret, og det ødelægger lidt min hverdag på mit arbejde, fordi jeg tænker på det. Og det er ikke godt, da jeg er mekaniker og laver folks biler ...
Please, hjælp hurtigst muligt!!!
P, 21 år

SVAR:
Hej P
Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen. Du beskriver, at du tænker på de her spørgsmål så meget, at det tager dit fokus i dit daglige arbejde. Derfor er det rigtig godt at få sat ord på det og få sendt et spørgsmål afsted. Nogle gange hjælper det lidt bare at få sat ord på de mange tanker. Tanker har det med at vokse sig store, hvis de aldrig bliver sagt højt eller skrevet ned. Ved at skulle formulere dem som et spørgsmål er du nødt til at finde ind til kernen i problemet, og det kan i sig selv nogle gange være en hjælp. Jeg vil forsøge at give dig mit syn på sagen, og så håber jeg, det er brugbart for dig.
Dine reaktioner virker helt normale
Dit første spørgsmål går på, om det er unormalt at have en mærkelig fornemmelse, når du får interesse for en pige. Jeg kan forstå, at du selv har gjort dig nogle tanker, om det kan være fordi, du bliver hurtigt forelsket eller måske desperat søger efter kærlighed. Når vi finder interesse i en af det andet køn, sker der rigtig mange ting i kroppen. Bl.a. sker der en aktivering af forskellige dele af det autonome nervesystem (den del af nervesystemet, som vi ikke har kontrol over) og udskillelse af forskellige hormoner i kroppen. Det er helt normalt og kan opleves på mange forskellige måder.
En svær samtale
Jeg forstår godt, det er svært at vide, hvordan du skal tage snakken med din veninde. Det lyder, som om det er vigtigt for dig at have klare linjer, fordi du ikke vil lægge for meget i forholdet før, du ved, hvordan hun har det med jer to. Du kan sagtens bruge det, du allerede har formuleret i dit spørgsmål til os. Du kan forklare hende, at du er lidt forvirret over jeres relation, og at du hverken ønsker at såre hende eller selv at blive såret, og at du derfor har brug for at få en afklaring på, hvad jeres relation indebærer.
Vent med kyssene
Forsøg så derefter at holde jer indenfor rammerne af det, I bliver enige om. Uanset, hvad I ender med, vil jeg foreslå jer at vente lidt med kysseriet. Jeg tænker, at kys og kærlig fysisk berøring er en måde at vise hinanden kærlighed på. Jo mere der er af den slags, uden at der er følelser bagved, jo større sandsynlighed er der for, at den ene af jer kan komme til at lægge mere i det, end den anden er klar til. Resultatet kan blive sårede følelser, som ingen af jer er tjent med. Du kan læse mere om det i artiklen Kærestepotentiale ... eller en god ven?
Måske skal I bare være venner
Det er heller ikke sikkert, at I lige nu er et sted, hvor nogen af jer helt kan sætte ord på jeres egne følelser. Hvis I bliver enige om kun at være venner, betyder det ikke, at det ikke kan udvikle sig til noget mere. Brug tid sammen og tal sammen om stort og småt. På den måde kan I bedre træffe en beslutning, om det er et forhold, I har lyst til at satse mere på eller ej.
Det kræver mod at tale sammen
Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé at tage snakken ansigt til ansigt. Det kræver rigtig meget mod at skulle tage skridtet og snakke om de her ting. Indimellem kan frygten og tankerne om, hvad der vil ske, dog være langt mere skræmmende, end det i virkeligheden er. Gør det på en måde, som virker naturligt for dig. Find et tidspunkt, hvor I er alene, og hvor du fornemmer, at stemningen er til, at I tager hul på dette emne. Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Slip angsten – giv nærheden en chance.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det hele. Jeg håber, du kan bruge noget af det, jeg har skrevet, i dine videre overvejelser.
Mvh Mikkel
Mikkel Lindeskov
Skrevet af:
Mikkel Lindeskov
psykolog
adamogeva.dk