Er stiv penis et hyppigt problem for drenge?
Hej Adam og Eva. Vi er to piger, som har tænkt lidt over noget. Er stiv penis et stort problem hos drenge, og hvor tit får de det?
Den ene af os har en kæreste, og hun undrer sig over, at han nogle gange trækker sig væk fra hende, når de ligger sammen. Kan det være fordi han har stivert? Hun har aldrig tænkt over det, før en af hendes venner nævnte det.
Har han helt sikkert haft det imens de har ligget sammen, eller er det overhovedet ikke sikkert, at det er noget, han bøvler med?
Derudover tænkte vi også på, om penissen er HELT stiv, og dermed står helt op, eller om den godt bare kan være en smule hårdere end normalt?
Vi håber, at I vil svare. Hav en dejlig dag!
Hilsen 2 nysgerrige og forelskede piger. :-), 15 og 16 år

SVAR:
Hej “Nysgerrige piger”
Lad os gå lige til sagen. I spørger, om stiv penis er et stort problem for drenge. En af jer har bemærket, at kæresten trækker sig væk, når I har ligget sammen og I tænker nu på, om det kan skyldes, at han har fået stiv penis.
Stiv penis kan nemt komme på et ubelejligt tidspunkt
Det tror jeg faktisk godt, det kan. Det behøver det selvfølgelig ikke være, men det er slet ikke utænkeligt, at fyren får stiv penis af at ligge sammen med sin kæreste. I spørger, om stiv penis er ‘et stort problem’, som mange drenge bøvler med. Som jeg ser det, er stiv penis ikke ‘et problem’. Det kan selvfølgelig komme på et ubelejligt tidspunkt, hvor man helst ville være fri for det, men jeg tænker ikke selve rejsningen som problemet men mere omstændighederne, hvor det sker.
Der er ingen tvivl om, at unge drenge kan være ret følsomme overfor at blive stimuleret af samvær med en sød pige. Han kan få rejsning af bare at tænke på en pige, se hende, af en let berøring eller bare holde i hånd. Fyren oplever ikke nødvendigvis det som et ‘problem’ og som noget bøvl. Det er på én gang rigtig spændende og samtidig nogle gange frustrerende, fordi man ikke kan styre det. Det er noget nyt, man som dreng skal vænne sig til, ligesom piger skal vænne sig til at få menstruation. Jeg tror, de fleste drenge synes, det er mere spændende, end det er bøvlet.
Den seksuelle følsomhed varierer fra person til person
Hvor tit det sker er svært at svare på og jeg kender ikke nogle præcise statistikker. Drenge udvikler sig meget forskelligt og har en meget forskellig følsomhed. Hvis man sammenligner to drenge, som er nogenlunde lige langt henne i deres pubertet, kan den ene måske få rejsning flere gange om dagen, mens den anden kun får det en gang om ugen. Det kan man ikke sige noget præcist om. Det afhænger af ens personlighed og af, hvor meget sex fylder i ens bevidsthed.
Efterhånden som man bliver lidt ældre, aftager denne følsomhed stille og roligt, så man til sidst får nogenlunde styr på, hvad der sker ‘dernede’.
Rejsningen kan også variere
Det som gør, at penis bliver stiv er, at dens ‘svulmelegemer’ bliver fyldt med blod. Det sker gradvist, over nogle minutter, at den bliver ‘pumpet’ op. Det kan gå hurtigt eller langsomt afhængigt af situationen og nogle gange bliver den kun halvt rejst og stopper der. Det betyder med andre ord, at penis kan være i alle tilstande, lige fra helt slap til helt stiv. Det er ikke et enten eller. Det afhænger helt af de indtryk eller tanker, som starter rejsningen. Hvis tankerne eller stimuliene bliver mere afdæmpede, falder rejsningen og hvis man bliver mere seksuelt ophidset stiger rejsningen.
På AdamogEva har vi mange artikler og besvarelser vedrørende pubertet. I kan evt. læse mere her:
Drengens kønsorganer
Hvorfor bliver min penis stiv uden grund
I kan også søge på vores hjemmeside og finde en masse andet om rejsning og pubertet.
Jeg håber, I nogenlunde fik stillet jeres nysgerrighed for denne gang. Ellers er I selvfølgelig velkommen til at skrive til os igen.
De bedste hilsner fra Benny