Er sex på 'andre måder' ok?
Min mands kærlighedssprog er berøring, og han kan godt lide at finde på alle mulige stillinger og ophidsende ting, når vi skal have sex. Men for det første er jeg ikke ret glad for min krop, og har derfor tit svært ved at opføre mig naturligt ved afklædning fx. og for det andet har jeg en ide om, at det er en synd/dyrisk at have sex på andre måder end mand ovenpå kvinde. Er det det? Jeg vil gerne kunne opfylde hans behov bedre end jeg gør.
Kvinde, 23 år

SVAR:
Kære kvinde 23 år
Tak for dit brev. Du skriver ikke så meget, men det er rigtig godt, at du tager hul på det. Det her er noget, I skal have talt sammen om, dig og din mand. Selvom I er meget glade for hinanden, kan der desværre opstå kedelige knuder i et ægteskab, hvis der er alt for mange misforståelser og skuffelser i sengen, som man ikke får snakket om.
Ingen speciel from og rigtig samlejestilling
Allerførst vil jeg sige til dig, at der ikke findes nogen samlejestilling, der er speciel from eller modsat speciel dyrisk eller syndig. Det handler om, at I begge føler jer ligeværdige, trygge, frie og glade i jeres seksuelle leg, kælen, forspil og samleje. Måske skal du være mere åben for at lære noget af ”hans sprog”, ligesom når vi taler sammen, så lærer vi også at finde ud af, hvordan vi bedst bliver forstået. Så måske skal du bryde nogle af dine grænser. Men det er utrolig vigtigt, at det bliver gjort når og fordi du selv er indstillet på det, og ikke fordi du føler dig presset til det. Det er meget vigtigt.
Respekt og omsorg, når der skal brydes grænser
Lad mig prøve at give et eksempel, der ikke er hentet fra sengen.
Forestil dig et øjeblik, at I er ude at gå, og begge nyder naturen, stemningen og udsigten langs vandet, som I kan se fra en sti, der ligger højt over vandet. Hvis din mand så har lyst til at stå helt henne ved skrænten og kigge ud over det brusende hav, mens du helst bare vil blive inde på stien langt fra kanten, så kan jeg godt forestille mig, at han gerne vil vise dig det, og dele den udsigt med dig, i forventning om at du også vil nyde suset og udsigten ved at se direkte ned på det brusende hav. Så må han kærligt og tillidsfuldt tage dig i hånden, og forsigtigt lede dig hen til kanten, mens han forsøger at motivere dig til det. Han kan måske godt skubbe blidt eller trække lidt i dig, men for at du kan slappe af, er han nødt til at gøre det følsomt og mærke efter, at ”du er med på den”, og hverken bliver bange, vred, irriteret eller ked af det. For da vil du ikke kunne opleve det, han ønsker du skal opleve. Kan du se den situation for dig? Sådan må det være, hvis han gerne vil udfordre dig lidt seksuelt. Det skal være med den motivation, at han vil give dig en god oplevelse, og det skal være uden at presse og ydmyge, skubbe eller forlange. I skal have tillid til hinanden, og så kan I godt udfordre hinanden lidt, og gå på opdagelse – med stor omsorg og respekt for hinanden.
Jeg vil foreslå dig at læse denne artikel:
Vejen til god sex
Foreslå også din mand at læse den, og tag en snak om det.
Ligeværdighed i sengen
Det er meget vigtigt, at I forbliver ligeværdige, når I har sex. Hvis det hele tiden er din mand, der skal ”finde” på og tage initiativ og forsigtig føre dig ad lidt andre veje, end du selv lægger op til, så vil det også gøre ham usikker, eller han vil måske helt miste troen på, at du har dine ønsker og længsler.
Du må øve dig i at give udtryk for, hvad du nyder. Mærk efter når I er sammen, hvornår er det du specielt nyder hans kærtegn, og tænker bare det kunne blive ved sådan… sig det, så han også ved, hvad du sætter pris på. Det kan godt være det er svært, hvis I ikke er vant til at sætte ord på det. Men jeg tror, der er stor sandsynlighed for, at det kan bidrage til noget varmere og mere kærlig sex, hvor din mand får en bedre forståelse for, hvordan han kan glæde dig og tilfredsstille dig.
Muligvis professionel hjælp
Hvis du grundlæggende har et problem med din egen krop, og du føler dig hæmmet af det, selvom din mand nyder dig og din krop, så er det muligt, at I skal søge hjælp hos en samlivsterapeut. For som jeg indledte med at sige, så kan misforståelser og skuffelser i sengen godt komme til at give jer problemer, og det ville være rigtig synd for jer. I skal værne med stor omsorg og respekt om den kærlighed, I har til hinanden, og det er en stor øvelse at give udtryk for det seksuelt. Men I har jo fortsat et langt liv for jer, så vær tålmodige og frimodige.
Vis din mand det, du har skrevet her og tal om det. Det kan meget vel være, at det også er en lettelse for ham, at få talt om det.
De bedste ønsker fra
Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk