Er det usundt at vente med sex?
Dette spørgsmål er ret teknisk. Jeg håber, at jeg som svar, får afkræftet det argument, at onani fysiologisk set er "sundt".
Jeg har spurgt om dette en gang før ("Er cølibat skadeligt?); men kunne godt tænke mig et lidt mere uddybende svar i forhold til, om der findes sundhedsskadelige konsekvenser ved at leve i afholdenhed.
Når drenge får våde drømme, er det alment antaget, at fænomenet er en naturlig vedligeholdelsesmekanisme, som, ved engang imellem at fremprovokere en udløsning, sørger for, at "systemet fungerer". Altså en form for periodevis, fysiologisk stress-test af kønsorganerne, så systemet ikke falder helt hen hos ikke-seksuelt-aktive personer.
Nogle vil også hævde, at mænds seksualdrift fra naturens side (i tillæg til at tjene det formål, at der bliver produceret børn, selvfølgelig) også er en slags mekanisme, der sørger for, at manden yderligere søger at få udløsning engang i mellem for dermed at vedligeholde sit kønslige system.
Så her kommer det, jeg har reflekteret over:
Når man som dreng vælger at leve et liv i afholdenhed, uden onani og sex i det hele taget, modarbejder man til dels så ikke kroppens egne naturligt indrettede foranstaltninger? Kan det på længere sigt være sundhedsskadeligt at leve i 100% afholdenhed?
Hvis man er dreng og, som jeg, har som målsætning at leve et liv (indtil ægteskabet) uden onani/sex - det være sig måneder, år eller endda årtier - er det så slet ikke forbundet med negative konsekvenser på længere sigt?
Jeg tænker især konkret på, om det kan gå ud over sædkvaliteten på langt sigt - men også, om der i det hele taget findes andre negative, sundhedsmæssige konsekvenser (evt. også psykologiske) ved at leve i afholdenhed.
Håber på at få helt konkrete svar. På forhånd tak.
Mvh
Den udholdende

SVAR:
Kære "Den udholdende"
Først vil jeg udtrykke min beundring over, at du tager dette emne med afholdenhed så seriøst. Det er meget flot og modent af dig, og Gud vil velsigne dig for at være "udholdende".
Seksuel afholdenhed skader ikke
Når man læser om, hvorvidt det er skadeligt at leve afholdende, får man mange forskellige svar, men der er ingen tvivl om, at svarene bliver "farvet" eller påvirket af holdninger mere end videnskab. Der er rigtig mange, der mener, at det er godt at holde "kroppens funktioner vedlige" og taler om, hvor "naturligt" og ligefrem sundt det er at have et aktivt sexliv. Men det er mere et udtryk for holdninger, og ikke for en faktuel sandhed.
Der er aldrig nogen, som videnskabeligt har vist, at det skulle skade på kort eller langt sigt at leve afholdende. Grunden til, at mange ikke-kristne mener, at det kan være skadeligt er, at "det føles naturligt og rigtigt", og så må det være ok. Men det er noget vrøvl. Du har helt ret i, at Gud har bygget mænd med den "sikkerhedsventil", som giver en våd drøm engang i mellem. Det er for mig et tydeligt udtryk for, at vi kan være helt rolige. Vores krop skal nok fungere rent fysisk - og på den måde være klar til en seksuelt samliv senere, hvor alle de følelsesmæssige og tryghedsmæssige rammer er i orden.
Mht. det psykologiske er jeg heller ikke i tvivl: Det vil aldrig kunne skade at vente med onani eller sex til det tidspunkt, man skal være sammen med sin kone for første gang. Tværtimod er der mange eksempler på, at det modsatte kan skade det samliv, man på et tidspunkt ønsker at involvere sig 100% i. Mange har får et helt forkert og forvrænget indtryk af sex gennem forskellige seksuelle erfaringer inden ægteskabet og f.eks ved at involvere sig i porno mm. Så hvis vi skal tale skadelige virkninger, så er der en del mere at tage fat på i den kategori.
Så alt i alt:
Jeg er 100 % overbevist som læge og kristen, at det aldrig vil kunne påvirke dig hverken fysisk eller psykisk på en negativ måde, hvis du venter med sex til den dag, du bliver gift.
Læs også her:
Fører onani ikke altid noget forkert med sig?
Kan manglende udløsning skade sædkvaliteten?
Er det en ide at fortrænge den seksuelle drift?
Er cølibat skadelig?
Må Gud velsigne og hjælpe dig med denne plan.
Roland :-)
Roland Knudsen
Skrevet af:
Roland Knudsen
Læge
adamogeva.dk