Er det lovligt eller ulovligt efter ny lov om sex før 18 år?
Hej
Har før stillet spørgsmål og syntes, jeg fik et godt svar, så nu prøver jeg igen.. Jeg er jo de her 16 år og har fundet ud af, jeg er gravid.
Jeg snakker meget frem og tilbage med min kæreste, om det skal være abort, eller om vi skal beholde den lille engel.
Men mit spørgsmål er: Nu når jeg er 16 år og min kæreste 24, hvad kan der ske med ham? Og kan der overhovedet ske noget, hvis vi vælger at få barnet?
Jeg tænker sådan mere på den nye lov, som er, at man må have samleje, når det er fra 16 - 18 og 18 og over. Så i realiteten er det jo ulovligt, at vi har været sammen. Hvad kan der ske med ham? :-/
Anonym, 16 år

SVAR:
Kære anonyme!
Du spørger, hvad der kan ske med din kæreste, når du er blevet gravid, og du er 16 og han er 24 år. Du har hørt om en ny lov, der siger, unge først må have samleje, når de er over 18 år.
Der er ingen ny lov!
Der er IKKE lavet sådan en lov. Måske har du set dette link på TIDENS NYHEDER.
Tidens nyheder er en side, der viser "fup"-historier. De skriver ting for sjov. Prøv at kigge i kommentarerne lige under historien. Dér kan du se, at en af deres egne medarbejdere skriver, at både denne og alle deres andre historier er "det rene fup".
Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år og betyder, at personer under 15 ikke må have samleje eller anden seksuel omgang med personer, der er ældre.
Der kommer altså IKKE til at ske hverken dig eller din kæreste noget, hvis I vælger at beholde barnet! Tværtimod kan du læse i det første svar, du fik, at kommunen, lægen og sygehuset er forpligtet til at hjælpe og støtte jer på forskellig vis.
Måske gravid - hvilken støtte kan jeg forvente af kommunen?
Tag dig god tid til et vigtigt og svært valg
Det er dejligt, at du fik god hjælp af det første svar, du fik. Jeg vil blot understrege, at det er vigtigt, at du tager dig god tid til at tage denne beslutning. Uanset hvad du vælger, skal du leve med konsekvenserne resten af livet.
Det er godt, at du og din kæreste kan tale sammen om denne vigtige og svære beslutning. Jeg håber, du også har en anden voksen, du kan tale med - Det er altid godt at få rum til de tanker, der fylder.
Når du kalder babyen "den lille engel", lyder det for mig som om, du ønsker at få barnet. Hvis du vælger at beholde barnet, og har brug for en støtteperson, kan du få det ved at ringe til Abortlinien. Se artiklen Uønsket gravid - hvad gør du?
Du kan også få hjælp på Hvadnu.dk
Jeg håber, du tager dig god tid og får den støtte, du har brug for til at træffe dit valg.
Hvis vi kan hjælpe dig mere, er du velkommen til at skrive igen!
De bedste ønsker for den kommende tid
venlig hilsen Ida Secher Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk