Er så trist - hvad er der galt med mig?
Hej Adamogeva! Dejligt med sådan en hjemmeside med sådanne spørgsmål og svar. Det er virkelig godt og brugbart!
Jeg har egentlig mange ting på hjertet, som jeg gerne vil fortælle om, og hvis det er muligt, så håber jeg, at I også gerne vil komme med et svar.
Jeg er en dreng på 17 år, og jeg har det på mange forskellige måder skidt med mig selv. Næsten hver morgen jeg står op, har jeg egentlig mest lyst til at blive liggende i sengen. Jeg ved ikke, hvad der er i vejen med mig, men jeg har meget lidt livsglæde og mod på dagens udfordringer.
Jeg har et arbejde, som jeg, før jeg startede, havde store forventninger om, at det skulle blive rigtig godt, men nu hvor jeg er kommet i gang (startede for nogle måneder siden), er jeg blevet meget usikker på mig selv, og har svært ved at udføre opgaverne. Jeg er led ved mig selv over ikke at kunne præstere og føler, jeg er en byrde for min arbejdsgiver. Han(arbejdsgiveren) har ellers fortalt mig op til flere gange, at han er tilfreds med mig, men jeg kan ikke lade være med at tvivle på og bekymre mig om, at han helt ærligt mener noget andet og kun "spiller skuespil" overfor mig for at få mig til at føle mig godt tilpas.
En anden ting, som jeg er meget trist og bekymret over, er min dårlige selvtillid og selvværd. Ja faktisk så føler jeg slet ikke, jeg har noget af det. Det påvirker også mit arbejde meget. Det gør faktisk, at jeg ikke har lyst til at arbejde, og meget nemt kommer til at give op og får dårlig samvittighed.
Inderst inde føler jeg, at jeg ikke duer til noget som helst. Det gør, at jeg ikke rigtig har nogle interesser, og jeg har det bedst, når jeg sidder på mit værelse, alene og ser tv og slapper af. Jeg har også kun få venner, og jeg er bange for, at de svigter mig, hvis de finder ud af, hvordan jeg er indvendig, for jeg er meget god til at skjule mig bag en maske og spille en anden personlighed.
Jeg har snakket med mine forældre og min storebror om arbejdet (min bror arbejder med det samme erhverv), og de siger, at jeg ikke skal give op og tænke negativt, men derimod positivt. Det prøver jeg også, men jeg falder bare tilbage i den onde cirkel med dårlig selvtillid og samvittighed.
Jeg har virkelig brug for noget at støtte mig til i hverdagen for at få det hele til at fungere, men hvad det skal være, ved jeg ikke helt.
Håber I kan hjælpe mig!
Venlig hilsen Den triste, 17 år

SVAR:
Kære Den Triste
Tak for din henvendelse og din ros af siden.
Tænk mere positivt
Du skriver, fordi du har det skidt med dig selv samt mangler livsglæde og mod på hverdagens udfordringer. Mine råd til dig vil nok minde om de råd, du allerede har fået af dine forældre og din bror, for de har helt ret i, at du skal tænke mere positivt. Kommer du først til at tænke mere positivt, vil dine følelser også blive mere positive. Som en start kan du øve dig i at tage imod og tro på den ros og de opmuntringer, du får fra din arbejdsgiver, familie, venner og bekendte. Når andre roser dig, kan du som udgangspunkt godt regne med, at de mener, hvad de siger. Generelt vil jeg råde dig til at fokusere mere på alt det, som lykkes for dig. Saml på succeser og lad eventuelle fiaskoer ligge.
Vær aktiv
Jeg vil også råde dig til at fortsætte med hver dag at stå op og tage på arbejde, selvom lysten og energien mangler. Det, at komme ud blandt andre og yde en aktiv indsats, kan nemlig være med til at modbevise dine tanker om, at du ikke er noget værd og ikke kan præstere tilstrækkeligt.
Du bør heller ikke lade dig styre af din lyst og følelser, når det gælder interesser og venner. Hvis du isolerer dig, vil dine triste følelser kun forværres. Og omvendt kan aktivitet – ikke mindst sammen med andre – være med til at holde de negative tanker væk. Ligesom det forhåbentlig kan give dig nogle positive oplevelser, som kan være med til at give nogle mere positive tanker.
Søg evt. mere hjælp
Det er ikke sikkert, at mit svar er hjælp nok for dig. Synes du, at du får brug for at tale med nogen om dine triste tanker, har din kommune måske en (anonym) rådgivning for unge, hvor du kan henvende dig (tag evt. et kig på kommunens hjemmeside). Og bliver dine tanker for negative og for styrende, synes jeg, du skal kontakte din læge, da dine triste og negative tanker kan føre (eller måske allerede har ført) til en depression.
Vær tålmodig
Uanset hvad skal du forvente, at det kommer til at tage tid, før de positiver tanker og følelser kommer til at dominere. Derfor skal du være opmærksom på selv små tegn på, at dine tanker bliver mere positive og livsglæden og modet på tilværelsen begynder at spire frem. Kun på den måde kan du få og bevare troen på, at du kan besejre de negative tanker og følelser.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre i en mere positiv retning.
Jette