Er RIGTIG vild med pige, som har kæreste - skal jeg sige det?

Vis spørgsmål

Jeg går i gymnasiet i samme klasse som den her pige.

Vi har kendt hinanden i ca. 2 måneder. Vi snakker rigtig godt sammen, og vi bruger tid sammen uden for skolen. Jeg er rigtig vild med hende og er sikker på, at jeg gerne vil have, vi var kærester.

Der er dog en rigtig sur faktor, som er, at hun har en kæreste. Men jeg har alligevel en fornemmelse af, at der er en mulighed, da jeg synes, hun sender nogle signaler. - Dog er de lidt mixed, og jeg har svært ved at forstå dem. Derudover ved jeg, at deres forhold ikke går skide godt. - Ja hun bliver faktisk mere og mere irritabel over ham.

Kunne det tænkes, hun heller ikke selv er klar over, hvad hun ønsker, fordi hun ikke ved, hvad jeg vil?

Så som sagt er jeg i tvivl om, hvad hun føler.

Jeg er lidt bange for at tage snakken med hende, fordi hun siger, hun er dårlig til at håndtere folk, der er vild med hende, og hun ender med at skubbe dem væk, hvis det ikke er gengældt. - Hvilket jeg heller ikke ønsker.

Så derfor. Skal jeg snakke med hende eller lade vær? - Og evt. nogle tips til hvordan.

På forhånd rigtig mange tak for jeres hjælp.

Anonym, 21 år

SVAR:

Hej med dig.

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt høre på det hele, at det er en temmelig forvirrende situation, du står i. Du ved ikke rigtig, hvor du har din veninde, som du er vild med, fordi hun sender nogle signaler, der er svære at tolke, og det gør det ikke nemmere, at hun også har en kæreste. Jeg forstår fuldt ud, at du er bange for at tage snakken med hende, fordi der står så meget på spil.

Venskaber  med det modsatte køn kan give udfordringer

At være gode venner med det modsatte køn er ikke altid lige nemt. God kemi mellem to mennesker er både det, der danner grundlaget for et godt venskab men også for et parforhold. Derfor skal der ikke meget til, før et godt venskab udvikler sig til en flirt. Det kan ske på mange måder både i det, der bliver sagt og skrevet til hinanden, men også i måden, man er sammen på, kan man indimellem mærke, at der er noget mellem os, som er mere end bare et venskab.

Mixede signaler skaber usikkerhed

Du skriver, at hun sender nogle mixede signaler, som du har svært ved at afkode, og jeg tolker det, du skriver om, hvad du ved om deres forhold, som at hun også betror sig til dig om hende og kærestens parforhold. Man kan sige, at det er en reel mulighed, at hun ikke ved, hvad hun vil, som du også selv foreslår. Det kan også være, at hun indimellem er træt af sit forhold og ”straffer” kæresten ved at gå lige til grænsen, hvad flirt med andre drenge angår, eller også er der den mulighed, at du tolker hendes signaler på en måde, som stemmer overens med det, du ønsker. Det er alle sammen reelle muligheder, men samtidig er det kun gætværk – for hverken du eller jeg kan vide det.

Tag udgangspunkt i det du ved med sikkerhed

Tvivlen er så ondskabsfuld, for den bliver bare ved med at holde dig på pinebænken, fordi du så gerne vil have sikkerhed, og helst i en retning af at hun gerne vil have dig, så hvordan kan vi komme videre i processen?

I stedet for at gætte os frem kan vi også se på, hvad vi ved med sikkerhed? Vi ved, at pigen er dårlig til at håndtere, når drenge falder for hende, og du frygter, at det er slutningen på jeres venskab, hvis du fortæller hende, hvordan du har det. Samtidig ved vi, at hun på nuværende tidspunkt er i et parforhold med en anden dreng. Du skriver selv, at det er en sur faktor, og det må man jo sige, at det er, fordi du så gerne ville, at det var dig, hun gerne ville have. Det er alligevel værd at overveje, hvad det har af betydning.

Du må respektere pigens valg

For det første handler det om respekten for pigens valg. Hun og kæresten har en historie sammen, og hun har på et tidspunkt set noget helt specielt i ham fyren, som gjorde, at hun begyndte forholdet med ham. Så længe hun fortsat vælger at være sammen med ham, viser du ved ikke at forsøge at gå ”all in” på at få hende til at falde for dig, at du respekterer hendes valg om, at lige nu er det ham fyren, hun gerne vil være kærester med.

Prøv at sætte dig i kærestens sted

For det andet sidder der en fyr derude, som nok er lige så vild med hende som dig, og som måske har fået et stort ønske opfyldt ved at finde ud af, at følelserne også var gengældt fra hendes side. Hvis du derfor prøver at forestille dig den omvendte situation – at du var kæresten samtidig med, at han var vild med hende. Hvordan ville du gerne have, at han forholdte sig til, at I to dannede par? Jeg tror, at det ligger dybt i os, at vi gerne vil respekteres, og at andre derfor holder sig væk fra det, som er vores. Hvis vi ønsker det og forventer det af andre – hvis det er en af vores værdier – så er vi med til at gøre verden til sådan et sted, som vi gerne vil leve i, hvis vi i vores eget liv efterlever det samme princip.

Vil du være tryg, hvis det var dig, der var kæresten?

En tredje overvejelse, jeg gerne vil dele med dig, er, at hvis du fortæller hende, hvad du føler for hende, og hun derefter vælger at gå fra kæresten, fordi det går skidt mellem dem, og der er et nyt og mere interessant tilbud (dig), ville du så ikke leve med frygten for, at hun kunne finde på at falde for en ny interessant fyr, når jeres forhold en dag ikke længere kører som smurt?

Selvfølgelig er der stadigvæk den mulighed, at hun finder ud af, at hun og kæresten er vokset fra hinanden, og måske at I to passer meget bedre sammen. Men jeg tror på, at den bedste løsning for alle parter er at respektere de grænser, der er.

Vis respekt og vær den gode ven, som du allerede er

Mit råd er derfor: bliv på sidelinjen og vær den gode ven for hende, som du er. Hvis du tænker, at hendes signaler bliver tydeligere, kan du måske prøve at tale med hende om, at du respekterer hende og kærestens forhold, men at du bliver forvirret over de her signaler, som hun sender, og at det egentlig gør dig ked af det, at hun på den ene side lægger op til noget med dig samtidig med, at hun fortsat er sammen med kæresten. På den måde kan det være, at hun bliver klar over, at den måde, hun er sammen med andre drenge på, godt kan misforstås og såre andres følelser. Samtidig kan det måske få hende til at blive klar over, at hun er nødt til at træffe et valg og ikke bare kan fortsætte stilen med at være i et fast parforhold samtidig med at have en sjov flirt kørende – for da respekterer hun hverken dig eller ham.

Jeg ved godt, at det nok ikke var det råd, du håbede på, men jeg håber, at du alligevel har kunnet bruge mine overvejelser i den situation, du står i. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis der er noget, du gerne vil have uddybet, eller som du føler, at du ikke har fået svar på.

Mvh Mikkel