Er porno utroskab?
Hey, jeg er en dreng på 16 år og har fået en fantastisk kæreste, men... jeg ser porno og bruger det i min fritid og kan ikke rigtig undgå at tænke på om det, at jeg bruger pornografi, er det samme som at være utro?
"P", 16 år

SVAR:
Hej "P"
Tak for dit spørgsmål til Adam og Eva.
Du spørger, om porno er det samme som at være utro. Allerede det, at du stiller spørgsmålet, viser, at noget i dig ikke synes, det er helt i orden overfor din kæreste, at du ser porno.
Forskellige opfattelser
Du er ikke den første, som har overvejet spørgsmålet. Jeg tror, svaret bliver lidt forskelligt, efter om man er den, som har et forbrug af porno eller er den i forholdet, som ikke bruger pornografi. Mange mænd vil fx. sige, at det ikke drejer sig om utroskab, når de bruger porno, medens deres koner på en eller anden måde føler, at det gør det nu altså alligevel.
Det kan godt ske, at du ikke sidder med følelsen af at være utro, mens din kæreste ville opleve det på den måde, hvis hun vidste det. Der var en kvinde, som for nogle år siden skrev en bog om, hvordan hendes mands forbrug af porno havde påvirket hende. Hun kaldte bogen for "An affair of the mind" - en utroskab på tankens plan. Hendes oplevelse var altså, at det til en vis grad handlede om utroskab, medens hendes mand ikke helt havde den samme opfattelse.
Jeg tror derfor, at der i parforhold ofte vil være et sammenstød mellem to opfattelser af, hvilken betydning pornoen har for forholdet.
Fantasi påvirker
Måske findes sandheden et eller andet sted i det spændingsfelt. For det er jo ikke en utroskab på linje med det at have været sin kone utro med et andet menneske konkret fysisk. Det er for dramatisk en fortolkning, hvis man sætter det på lige fod med det at have sex med en anden. Den kropslige involvering og følelserne, duftene og sanserne har ikke været en del af det. Men: Samtidig har man jo ved brug af porno haft en seksuel oplevelse, hvor man har været tilskuer, til at andre har haft sex og sikkert også brugt det, for selv at opnå en orgasme, og ens partner står udenfor den oplevelse. Er det noget, man gør igen og igen, så har man jo vedvarende noget seksuelt kørende ved siden af.
Jeg ved ikke, om du er kristen, men her er en overvejelse: Det er interessant, at ordet porno stammer fra græsk, og at det i Bibelen oversættes med utugt, seksuel synd osv. Så i selve begrebet porno ligger altså, at det indeholder noget, som man som kristen ville kalde for seksuel synd. Jesus giver også udtryk for, at det absolut ikke er ligegyldigt, hvad der sker i vores fantasiverden. Han taler om, at det at kaste et blik på en andens mands hustru (drømme om hende), at det er at begå ægteskabsbrud i sit hjerte (Matthæus Evangeliet. 5,27-28). Så ligegyldigt er det ikke, hvad vi dyrker i vores tanker.
En række ærlige svar
Har du nogen fornemmelse af, hvordan din kæreste ville reagere, hvis hun vidste, at du havde et jævnligt forbrug af porno? Den fornemmelse kan fortælle dig noget om, hvordan hun ville svare på spørgsmålet.
Jeg tror, at de mænd, som siger, at det ikke har nogen betydning, og at der ikke er et element af utroskab involveret, når de bruger porno, prøver at forsvare eller retfærdiggøre det, de har gang i.
Måske skulle de stille spørgsmålet: Hvad gør pornoen ved mig, og hvad gør den ved mit forhold? Er der skjulthed, undvigelser, løgn, sammenligninger? Kan man helt undgå at tage pornografien med ind i ægtesengen, så man sammenligner sin ægtefælle med det, man har set? Hvad nu hvis pornografien fylder så meget i fantasien, at man slet ikke er til stede for sin partner, men befinder sig midt i en fantasi i stedet? Måske kan du bruge dine egne ærlige svar på de spørgsmål til at finde ud af, om porno er ødelæggende for jeres forhold.
Stræb efter en ærlig samtale
Modsat tror jeg, at de ægtefæller, som gør det til et spørgsmål om utroskab på linje med det, at den anden har en affære, ville opnå mere, ved at nuancere det hele lidt. Dramatik og meget kategoriske udtalelser hjælper sjældent på samtalen og lysten til at komme videre sammen. Måske vil nuancer og proportioner kunne give mere plads for en ærlig samtale om, hvordan man har det med porno. Måske ville en åben og ærlig samtale med din kæreste i stedet kunne hjælpe dig ud af et egentligt afhængighedsforhold til porno, hvis det er sådan, du oplever det. Det kan være udfordrende, men også spændende, når man i et forhold kan dele både alt det gode, og skyggerne, og det man kæmper med.
Du kan læse mere under vores tema Porno og i dette svar:
Det er ødelæggende for mig, at min kæreste ser porno - hvad gør jeg?
Håber du kan bruge de her overvejelser til noget – ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsener Ole
Ole Backer Mogensen
Skrevet af:
Ole Backer Mogensen
Sognepræst
adamogeva.dk