Er porno måske årsag til manglende udløsnig ved samleje?
Hejsa, jeg er en ung dreng på 16, jeg har en kæreste, som jeg elsker og respekterer utrolig meget. Vi har været sammen i længe, og vi følte os klar til at have intim kontakt med hinanden.
Jeg finder virkelig min kæreste attraktiv og hun tænder mig meget, men da vi ville prøve det, var det som om, at jeg ikke kunne blive færdig. Jeg havde ondt af min kæreste og vi valgte at stoppe, men jeg føler, at det var et nederlag for mig, og jeg tror, hun føler sig utilstrækkelig.
Erektion var intet problem, og vi prøvede meget forskelligt, startede i bad, og involverede body-lotion, og vi nød det virkelig, men jeg fik ikke udløsning, da vi kom til selve samlejet.
Er det unormalt?
Kan det have noget at gøre med, at jeg har set porno, siden jeg var 13?
Bamsen, 16 år

SVAR:
Hej "Bamse"
Det, du beskriver, er helt normalt, første gang man har samleje. Der kan være mange følelser på spil, og man kan føle en hel del præstationsangst, som gør, at man, som du beskriver, ikke når til en udløsning. Jeg tror bestemt ikke, at der er noget galt med dig.
Porno forstyrrer
Men du spørger, om det kan hænge sammen med, at du har set porno, siden du var 13 år. Det tror jeg helt bestemt. Langt det meste porno er urealistisk og så langt fra virkeligheden, at man som ung (og ældre for den sags skyld) nemt bliver påvirket af det i en negativ retning. Når du selv spørg om det, tænker jeg også, det er fordi, du oplever, at porno-scenerne fylder i dit hoved. Mange børn og unge får et helt forkert indtryk af, hvad det vil sige at gå i seng med sin kone/kæreste. Det kan nemt være med til at give dig/jer en dårlig oplevelse, da I gik i seng sammen. Alt for mange forestillinger og billeder popper op og forstyrre det, der skulle være jeres helt eget øjeblik.
Sex – en Guds gave
Her på AdamogEva.dk tror vi på, at Gud har skabt os, og at han har givet os sex som en meget værdifuld måde for to elskende at være sammen. Sex handler om fællesskab på et dybt plan. Sex knytter to mennesker sammen. Det er det, der ligger til grund for Guds idé med ægteskabet. Sex hører hjemme i ægteskabet. Vi er skabt til at være sammen med vores kone, når vi er blevet gift, og så holde os til hende. På de vilkår kan vi bygge et trygt sexliv op, hvor vi ikke skal præstere noget for at bevise noget, eller have hinanden på prøve. I de rammer bliver sex et udtryk for fællesskab og hengivenhed. Det er et sprog mellem jer to, og som I sammen udvikler til jeres, sådan som I har det godt med det.
Porno har sin egen dagsorden
Porno giver et helt andet indtryk, som er forkert. Porno kan være meget tillokkende, men når du spørger mig: Så er porno forkert. Det udtrykker på ingen måde noget om et nært trygt fællesskab, om gensidig kærlighed og respekt. Porno har sin helt egen dagsorden. Den er enkel nok: Der er penge i fantasier og iscenesættelser af sex på mange måder og med forskellige kvinder og mænd. Uden kærlighed og fællesskab er sex ødelæggende.
Læs også artiklen: Porno ødelægger og søg på ”porno” og find mere
Du er helt normal
Men jeg mener ikke, at der fysisk er noget galt med dig. Jeg vil opfordre dig til at overveje, om det er en god ide, at fortsætte med at gå i seng med din kæreste. Overvej, hvad I vil med jeres forhold. I er stadig meget unge. Hvordan vil du gerne, at dit sexliv skal udvikle sig og med hvem.
Læs nogle af de artikler her og overvej, hvordan du bedst tager ansvar for dit sexliv. Det kunne også være en god idé at tale med din kæreste om det.
Pas godt på dit sexliv
Vejen til god sex
Roland
Roland Knudsen
Skrevet af:
Roland Knudsen
læge
adamogeva.dk