Er pletblødning tegn på, at p-pillerne ikke beskytter imod graviditet?
Hej
Jeg har brugt p-piller i ni måneder og skiftede mærke for ca. fire måneder siden. Jeg er begyndt at opleve pletblødninger uden for pillepausen og er nu nervøs for, at p-pillerne ikke beskytter mig mod graviditet.
Så mit spørgsmål er, om p-pillerne stadig er lige så effektive, selvom jeg pletbløder?
C, 20 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit spørgsmål.
Der er ikke større risiko for graviditet, selv om du pletbløder. P-pillen virker ved at hæmme ægløsning, gøre slimhinden i livmoderhalsen uigennemtrængelig og mindske tykkelsen på slimhinden i livmoderen. De funktioner virker alligevel. Pletblødning ses oftest, når man bruger præparater med lavt indhold af ethinyløstradiol, så måske hjælper det, hvis du skifter til et præparat med et højere indhold af det hormon.
Desværre medfører et højere indhold af ethinyløstradiol også lidt højere risiko for blodpropper, og derfor vil din læge nok have forsøgt sig med nogle andre præparater først. Tal med din læge om det. Risikoen for at få en blodprop er ca. 20 ud af 100.000 brugere pr. år, så den er under alle omstændigheder ikke særlig stor.
P-piller beskytter ikke 100% mod graviditet og slet ikke mod kønssygdomme
Der er altid en mulighed for at blive gravid, selv om du tager p-piller. For p-piller generelt er sikkerheden på omkring 98% - dvs. hvis 100 kvinder tager p-piller i et år, er to af dem blevet gravide.
Hvis det er en stor bekymring for dig, at du skulle blive gravid, vil jeg foreslå langtidsvirkende prævention som p-stav eller spiral. De har en bedre sikkerhed, fordi virkningen ikke påvirkes af, hvor regelmæssigt de indtages, og hvordan optagelsen fra mave-tarm-kanalen forløber - men til gengæld er en af bivirkningerne pletblødning.
Som du sikkert ved, beskytter p-piller ikke imod kønssygdomme – og faktisk kan nogle kønssygdomme også give pletblødning, så det er en god idé at blive tjekket for det i samme omgang. Overvej desuden at bruge kondom.
Prævention kan give anledning til etiske overvejelser
Brugen af nogle former for prævention indeholder et etisk dilemma, fordi de ikke forhindrer befrugtning af æg, men derimod bevirker, at befrugtede æg ikke får mulighed for at sætte sig fast i livmoderslimhinden, og ægget går derved tabt. Jeg kender ikke dit personlige ståsted, men du kan læse mere om det i vores artikel om prævention.
Pas godt på dig selv!
Venlig hilsen Amalie