Er onani og sex ok, når jeg er 13 år?
Hej jeg er en dreng på 13 som rigtig gerne vil have svar på nogle spørgsmål. Hvornår må man onanere og må man gerne have et seksuelt forhold med en pige på min alder uden at gå i seng med hinanden men bare røre ved hinandens kønsdele.
Kakli, 13 år

SVAR:
Kære Kakli
Det er dejligt, at du har frimodighed til at stille spørgsmål om de ting, du går og spekulerer over. Jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan, og så håber jeg det giver dig lidt større vished om, hvordan du skal takle alle de følelser og tanker omkring sex, som fylder meget for dig lige nu.
Onani
Du spørg om man må onanerer, når man er 13 år. Der er ingen, der bestemmer over dig, hvad det angår. Det er helt dit eget ansvar. Men når du spørger, så tænker jeg, at det er fordi, du er usikker på, hvad det vil gøre ved dig, og hvordan det kan komme til at påvirke dig. Det forstår jeg godt, og det er rigtig sundt, at du stiller sig selv de spørgsmål. Det viser, du er så moden, at du ved, du må tage ansvar for dit eget liv – og at du gerne vil passe på dig selv.
Vi skriver en del om onani her på siden. Jeg vil bare give dig link til én artikel. Men du kan også gå ind i vores leksikon, og finde andre links under onani. Her kan du læse noget om, hvad det er der sker med kroppen under onani, og hvordan det påvirker os.
Onani.
Sex og 13 år
Du spørger også om du må have et seksuelt forhold til en pige, når du kun er 13 år – altså uden at have samleje.
Det spørgsmål er der så til gengæld sat grænser for. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det vil sige, at det juridisk først er lovligt at have sex, når man er fyldt 15 år. Det handler både om samleje og anden kønslig omgang, som man kalder det. Det vil sige, at ingen må røre dine kønsdele, for at opnå en seksuel tilfredsstillelse. Det er sat for at beskytte børn under 15 år for krænkelser og overgreb. Det er svært at sige fra og gennemskue konsekvenserne, så det er for beskyttelse disse grænser er sat.
15 år er en grænse, der er sat, fordi man vurderer, at man hverken fysisk eller psykisk er moden til sex før man er ældre. Sex er mere end bare en spændende pirrende fysisk leg. Det er noget som rører os på et meget dybt plan, og sætter sig dybe spor. Vi er sårbare på det seksuelle område. Det er vi hele livet, og det er vigtigt, at vi passer godt på os selv, og sørger for en høj grad af tryghed, når vi både følelsesmæssigt og fysisk blotter os for et andet menneske.
Prøv og læs lidt mere om, hvorfor det er vigtigt at gemme det at være seksuelt sammen med en pige, til du er blevet noget ældre.
Er sex først lovlig når man er 15 år?
Er sex som 13årig ikke for tidlig?
Pas godt på dit sexliv
De bedste hilsner til dig, Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk