Er onani forkert, når jeg stadig har billeder af porno i hovedet?
Hej!
Jeg er en dreng på 15, som meget gerne vil stoppe med at se porno. Jeg har prøvet mange gange, og har allerede været i gang alt for længe, så nu er det slut.
Jeg ville bare gerne vide, om det er forkert at onanere, efter man er holdt op med at se porno. For når du gør det, så får du altid billeder i hovedet, enten af noget, man selv har opdigtet, og som man ville ønske var rigtigt, eller også er det noget, man husker fra en video, man har set.
Er det forkert at onanere, fordi man har billeder af porno i hovedet, når man gør det? (Jeg vil MEGET gerne stoppe.)
En person, der har gjort meget for at prøve at stoppe i LANG tid!

SVAR:
Hej
God og svær beslutning
Jeg synes, det er en rigtig god beslutning, at du vil stoppe med at se porno. For jo mere du bruger det, jo mere vil det påvirke dig for resten af livet. Så det er en god beslutning. Samtidig er det en svær beslutning, for selvfølgelig er du allerede blevet lidt afhængig af det. Så det vil rykke meget i dig for at begynde igen. Jeg ønsker dig virkelig held og lykke med den kamp.
Et godt tip
Jeg vil gerne sige, at hvis du har det som de fleste, så vil du opleve, at du undertiden falder i og kommer til at se porno igen. Så er det rigtig vigtigt, at du ikke bliver fortvivlet og tænker, at nu er det hele ødelagt. For så dropper du kampen og begynder at bruge porno for fuld skrue igen. I stedet skal du tænke: ”Æv, det var et kiks! Men nu er det bare med at få vendt om og fortsætte kampen for ikke at se det!”. Du må prøve at tilgive dig selv hvert eneste kiks og hvis du er kristen, ved du, at du kan gå til Gud og bede om tilgivelse og hjælp.
Tanker og billeder
Ja, du vil have nogle tanker og billeder i hovedet, når du onanerer. Det er rigtig svært helt at lade være med det. Jeg tænker, at det vil sikkert være helt umuligt for dig at stoppe med at onanere – i hvert fald foreløbig. Så lad være med at tænke, at du enten skal kunne onanere helt ”rent” eller også lade være med at onanere. Det vil være så stort et fremskridt, hvis du kan stoppe med at se porno. Så får du ikke fyldt mere ind i dit sind. At du så trækker noget af det frem, du allerede har i sindet og bruger, når du onanerer, er selvfølgelig ikke det bedste – men det er langt bedre end at prøve at blive helt perfekt og så ikke kunne klare det. Tanke-porno er også skadelig, men i din kamp skal du nok tage et skridt ad gangen. Så begynd med at stoppe for indtagelsen af flere porno-film og –billeder. Og så kan du senere arbejde med at gøre din onani mere og mere fri for de gamle tanker og billeder.
Held og lykke med projektet – det vil gavne dig hele livet igennem!
Du vil sikkert have glæde af at læse mere her på siden. Vi har et tema om porno. Her kan du læse artikler om porno og onani og spørgsmål fra andre i samme situation, fx:
Sådan undgår du porno på nettet
Om onani – mest for drenge
Hvordan stoppe med at se porno og hvordan fortælle om det?
vh Sprint Aagaard Korsholm