Er onani forkert?
For ca. 1 år siden opdagede jeg, i forbindelse med at jeg var i bad, en dejlig fornemmelse, når jeg rørte ved mig selv forneden. Ved den lejlighed fik jeg min første orgasme. Siden har jeg onaneret 3-4 gange om ugen. Jeg ved, det er normalt, at drenge onanerer, men er det også normalt, at kristne unge piger på min alder gør det? Det er for pinligt at spørge mine veninder om det, derfor spørger jeg jer.
Betragter Bibelen onani som synd? Jeg ønsker ikke at synde, men føler ikke, jeg kan lade være med at onanere. Men jeg ønsker absolut at vente med samleje, til jeg er gift.
Ung pige, 13½ år

SVAR:
Kære pige
Du virker som en absolut helt almindelig pige i puberteten. Det er en spændende tid, og det er godt, du stiller spørgsmål, også i forhold til dit ønske om at leve efter Guds vejledning.
Kend din krop
Du skal forholde dig til din krop, som er i hastig udvikling, og derfor kræver det også lidt af dig at blive bevidst om, hvad der sker med din krop, og derfor må du søge lidt viden, som du også gør nu. Du oplever, at du kan opnå en dejlig fornemmelse ved at røre dig selv for neden. Det er sikkert klitoris, du har fundet, som er en del af kvindens ydre kønsorganer, en lille, meget følsom “knop”, som sidder foroven, hvor de små kønslæber mødes. Se mere om det i vores artikel Pigens kønsorganer.
Onani
Hvis du masserer det punkt, kaldes det ganske rigtigt for onani, og det betyder, at du giver dig selv en seksuel nydelse. Det er det, som drengene kan opnå ved at massere penis, og jeg ved ikke, om det er mere normalt for drenge end for piger – men det er helt sikkert mere normalt, at drenge taler om det, end at piger gør.
Ikke syndigt
Den følelse du oplever, er ikke syndig. Den er en del af det, at du er skabt som kvinde, og du kan virkelig begynde at glæde dig over den seksualitet, du er skabt med. Det er rigtigt, det ofte har været sagt, at onani er synd imod Gud. Men virkeligheden er, at Bibelen ikke omtaler onani. Navnet kommer godt nok fra Bibelen, men handler om et andet forhold, hvor en mand, med navnet Onan, nægter at føre slægten videre, som det var hans pligt, og derfor sørger for at afbryde samleje, før hans sæd udtømmes og kan føre til befrugtning. Det ender Gud med at straffe ham for, men det er noget helt andet og i en sammenhæng, hvor det handler om at gøre oprør mod Gud.
Sex – et kærligheds sprog
Men derfor kan vi alligevel bruge Bibelen til noget. Bibelen lærer os nemlig nogle klare, overordnede værdier om sex: Sex er givet os som et kærlighedssprog mellem mand og kvinde. Det er en måde, hvorpå to elskende kan udtrykke med krop og deres hele jeg, at de ønsker at være forbundet i et helt særligt fællesskab. Dét taler Bibelen klart om, ligesom den også taler om ægteskabet som rammen for det fællesskab. Vi må så ud fra den overordnede værdi drage vores konklusioner i forhold til de ting, Bibelen ikke lige siger noget konkret om, som f.eks onani. Derfor, hvis du godtager Bibelens værdi om, at seksuel nydelse er en gave fra Gud til fælles glæde i et ægteskab mellem mand og kvinde – så er det ikke selvtilfredsstillelse, der er målet. Onani er ikke synd, men det er på den anden side heller ikke målet for vores seksualitet. Bibelens vejledning må derfor blive, at seksuel nydelse ikke er tænkt som en solo-oplevelse udelukkende for din egen skyld. Det er værd at tænke over.
Sæt dig nogle mål
Vi må selv tage ansvar for vores liv, og derfor er det godt at sætte sig nogle mål for, hvordan vi vil gerne vil leve vores sexliv engang. Du har sat dig et mål, at du vil vente med samleje, til du bliver gift. Det synes jeg, er godt. Du kan også sætte dig nogle mål for, at du ikke vil forstyrre og skade din seksualitet inden da ved fx at se porno eller skabe dig andre seksuelle oplevelser, der kan være med til at sende en del “støj på linjen” den dag, du er klar til at have sex med din mand. Jeg siger ikke, at onani gør det, men du skal tænke over det.
Nogle ender faktisk med at dyrke onani i en grad, så de nærmest bliver afhængige af det. Det er heller ikke fremmende for et trygt og frit sexliv - engang i fremtiden. Så tænk over, hvilke knapper du trykker på - målet for dit sexliv er, at det skal udfoldes sammen med den du elsker, en dag når I er blevet gift og er klar til det. Det kan lyde som et meget stort mål, men hold fast i det. Det er nemlig Guds mål med at skabe os som mand og kvinde
Prøv at læse artiklen Onani og se, om du ikke kan få noget ud af den.
Ellers er du velkommen til at spørge igen.
vh Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk