Er onani en synd, eller er det ifølge Gud ok at onanere?
Hej, jeg er en 15-årig dreng, der har lysten til at onanere, men jeg har aldrig gjort det, fordi jeg ikke vil synde, fordi jeg er troende. Derfor spørger jeg om, hvad Gud mener om onani.
Den 15-årige dreng, som er virkelig forvirret

SVAR:
Hej
Jeg forstår godt, du underskriver dig som en virkelig forvirret dreng. For det er noget, der forvirrer rigtig mange. Det er virkelig dejligt, at du ønsker at følge Guds brugsanvisning!
Gud og onani
Guds gode brugsanvisning er beskrevet i flere af vores artikler og kort fortalt går det ud på, at selve det at onanere er neutralt. Gud nævner det slet ikke direkte i Bibelen.
Læs artiklerne Er onani synd? og Om onani – mest for drenge.
Så vi må spørge os selv: ”Hvad er det, vi bruger onanien til?” og ”Hvad gør onanien ved os?”.
Onani kan føre mere med sig
Det gælder om at finde den rigtige balance, så onanien ikke kommer til at fylde for meget eller fylde forkert. Hvis din onani sporer dig ind på brug af pornografi, er du kommet ud af balance, fordi brug af pornografi har mange skadelige virkninger.
Du kan læse mere om porno i vores tema om porno.
Hvis din onani fylder så meget i dit liv, at du bliver afhængig af den, er du også derude, hvor du skal til at rette op, så du ikke mister sporet. Du skulle jo nødig få dit fremtidige sexliv med din eventuelle kone forvirret. Hvis du faktisk er blevet så vant til at onanere, at du oplever onani som noget, du har mere lyst til og nemmere kan få til at fungere end at have sex med hende – så kan onani blive til forvirring i jeres samliv. Hvis du har lyst til at læse mere om det, så er der et svar her: Påvirker det mig dårligt, hvis jeg onanerer?
Find den rette balance
Du kan jo spørge dig selv, hvorfor du har lyst til onani. Nysgerrighed? Lyst til udløsning? Trang til at trøste dig selv? Hvis du ikke synes, din grund til at prøve er særlig god, er det jo fint at lade være. Men hvis du synes, du har en god grund til at prøve – så er det ok at gøre det. Bare du er opmærksom på, hvis det begynder at komme ud af balance.
Venlig hilsen
Sprint