Er mine bryster ikke helt forkerte?
Hej. Jeg er en pige på 13 år, som ser ud og er ligeså udviklede som en 17 årig. Jeg har en kæreste på 15 år, og vi har sex. Men - problemet er, at jeg har sex mens, jeg har bh på, fordi der er noget seriøst galt med mine bryster. Når jeg fryser så er mine brystervorter helt stive ( normalt ) og så bliver de utrolig flotte, og dem viser jeg gerne for min kæreste. Men så når jeg putter mig op af ham, har det varmt, eller har sex med ham så bliver de ENORM spidse. Sådan trekant spidse. Og det er ligesom mine brystervorter forsvinder ind : Hvad skal jeg gøre ?! ..
Hilsen mig på 13 år

SVAR:
Hej dig på 13
Jeg tror faktisk ikke, der er noget som helst galt med dine bryster eller brystvorter. For de fleste bliver brystvorterne mere stive og strittende, når man fryser eller er ophidset. Men alle bryster ser forskellige ud. Prøv f.x at låne: ”Kvinde kend din krop” på biblioteket. Der kan du se, at bryster findes i mange forskellige former og faconer. Ca. 10 % har indadvendte brystvorter.
Hvad du skal gøre, er at prøve at acceptere dig selv, som du er. Men også acceptere, at når du er 13 år, er du stadig et barn. Du er på vej til at blive voksen, din udvikling har fart på, og du kan meget nemt blive usikker på dig selv.
Pas på dig selv
Du er muligvis meget udviklet fysisk, men derfor er det alligevel ulovligt for din kæreste at have sex med dig – og han kan blive straffet for det. Lovgivningen om en seksuel-lavalder er lavet for at beskytte dig. Det kan skade dig og dit fremtidige sex-og kærlighedsliv at have sex for tideligt. Selvom du frivilligt har sex, kan din krop godt reagere på det som på et sexuelt overgreb, fordi du ikke er psykisk moden nok endnu. Du kan senere få problemer med at føle tryghed og nyde sex. Kunne det tænkes, at du går med til sex for at få kærlighed/nærhed/omsorg? Måske er det derfor, at dine brystvorter ikke reagerer med at blive stive, fordi du faktisk ikke er ophidset? Eller måske er du også nervøs for, at du kan blive gravid? Jeg siger ikke, at det er grunden til, at dine brystvorter ikke bliver stive, mens du har sex - jeg kan bare ikke lade være med at opfordre dig til at spørge dig selv, om du tror det er sådan, at det slet ikke er sex, du egentlig ønsker, men at du gør det i bytte for den nærhed og opmærksomhed, du nyder fra din kæreste?
Modenhedstest
En form for modenhedstest i et sexuelt forhold kan være, om man tør stå ved sig selv og være nøgne sammen – både fysisk, men også ved at være ærlig/åben/tryg/fri til at være sig selv sammen med sin kæreste. Samtidig må man være parat til at tage imod det barn, som kan blive konsekvensen af sex (da ingen præventionsmidler er 100% sikre).
En person der virkelig elsker dig, vil være totalt ligeglad med dine brysters form, men vil være vild med dig, fordi du netop er dig. Og hvis du stoler på det, vil du selv ikke tænke på dine brysters facon, men på at glæde din kæreste og nyde sex sammen med ham.
Så jeg vil sige til dig, helt ærligt - pas på dig selv – og vent nogle år endnu.
Kærlig hilsen
Lisbeth Boeskov Kristensen
Skrevet af:
Lisbeth Boeskov Kristensen
sundhedsplejerske
adamogeva.dk