Er min kæreste forelsket i mig?
Hej.
Jeg føler, jeg har et problem.
Jeg har en helt fantastisk kæreste, som jeg elsker overalt på jorden; vi har været sammen i lidt over en måned.
Men min kæreste har haft problemer med hendes ekskærester, som så gør, at hun er bange for, at jeg vil gøre det samme som hendes eks.
Jeg har fortalt hende, at jeg elsker hende (gør jeg hver eneste dag og op til flere gange om dagen) og at jeg aldrig vil gøre hende fortræd eller noget som helst andet.
Vi har som sagt været kærester i lidt over en måned, men vi har kun haft sex fire gange, og det bekymrer mig rigtig meget, når hun fortæller mig, at hun havde sex med sin eks fem gange om dagen, dengang de kom sammen. Hvis der er noget galt med et eller andet, så er det mig som får al skyld, og nogle gange får jeg nok, så jeg selv bliver lidt mopset, og så bebrejder hun mig for det hele.
Men problemet er, at jeg er bange for, at hun kun har valgt at komme sammen med mig, fordi hun så ikke er alene.
Der er faktisk rigtig mange ting, jeg kan fortælle jer, men det vil tage rigtig lang tid at skrive det, men jeg håber I måske kunne hjælpe mig lidt, for jeg elsker min kæreste, og det gør jeg virkelig, men er bare bange for, at det ikke er gengældt ;( selvom hun siger det er.
Håber I kan hjælpe mig !!!!
Mvh. V, 20 år

SVAR:
Hej V
Tak for din mail, hvor du beskriver din kærlighed til din kæreste og din bekymring for, om kærligheden er gengældt. Dine beskrivelser af dine overvejelser og den usikkerhed, du oplever i jeres forhold, virker til at skabe meget støj i det, der lige nu gerne skulle være en skøn, blomstrende forelskelse. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.
Hun vil gerne være åben
Du har en mistanke om, at din kæreste har valgt dig blot for ikke at være alene. Det kan jeg hverken af- eller bekræfte ud fra det, du har skrevet, men jeg har derimod bidt mærke i, at du skriver, I har haft samtaler om din kærestes tidligere forhold og hendes frygt for at ende samme sted igen. Det fortæller mig, at din kæreste gerne vil være åben om sig selv og fortælle dig om nogle af de ønsker, hun har for jeres forhold. Hold endelig fast i disse samtaler om jeres ønsker og drømme for jeres forhold. Her er det også muligt for dig at fortælle, hvad du ønsker dig af jeres forhold. I en sådan samtale skal du være særlig opmærksom på at beskrive de ønsker, DU har, og ikke de drømme, du har om hvordan hun skal være.
Vis din kærlighed
I løbet af den måned, I har været sammen, fortæller du dagligt, at du elsker hende. Det er et vigtigt fokus, så hold endelig fast i det. Til inspiration vil jeg opfordre dig til at fortælle hende på forskellige måder, at du elsker hende. Det kan være ved at give et kram, gøre hende en tjeneste, vise hende anerkendelse på noget af det, hun er for dig eller gør for andre. På den måde får hun en mere nuanceret beskrivelse af din kærlighed til hende.
I vores artikel Kærlighed i praksis kan du læse mere om forskellige måder at vise kærlighed på.
Sex i jeres forhold
Du beskriver bekymring for jeres sexliv, da din kæreste i sit tidligere forhold havde mere sex, end I har lige nu. Det kan der være mange årsager til, som jeg ud fra din beskrivelse kun kan komme med gæt på. For det første er det tydeligt, at din kærestes tidligere forhold ikke holdt og samtidig bærer dårlige oplevelser med sig på trods af hyppig sex. Derfor kan det virke, som om din kæreste ikke ønsker et forhold, der skal være funderet på sex. Måske ønsker hun mere sex som et krydderi i et forhold, hvor hun føler sig tryg og måske med tiden kan have et ønske om at lade sex fylde mere. Når samtalen i et forhold handler om sex, kan snakken nemt blive svær, fordi mindst en af parterne kan føle sig forkert. Derfor er en god regel, at det er fuldt tilladt at udtrykke sit eget ønske for sex, men samtidig være bevidst om at ens partner ikke nødvendigvis har samme ønske og derfor kan takke nej.
Du kan læse meget mere om vejen til god sex i vores artikel Vejen til god sex.
Tal med din kæreste
Til sidst vil jeg opfordre dig til at snakke med din kæreste om de ting, du går og spekulerer på. Måske skal du læse dette svar sammen med hende, så I dermed får nye veje at gå i jeres snakke. Samtidig bliver du også nødt til at lade disse tanker ligge og give dig hen til en tro på, at din kæreste har valgt dig, fordi der er noget hun er fascineret af og nyder at være sammen med dig.
Uanset hvordan du vælger at håndtere dine overvejelser, kan jeg kun opfordre dig til at dele det med din kæreste eller en god ven, du har tillid til, som tør sige dig imod. Så længe dine overvejelser bliver inde i dit hoved, vokser de sig bare større og mere uoverskuelige og ofte også mere ulogiske.
Håber for jer, at I sammen må finde vejen videre.
De bedste hilsner
Filip Smidt