Er man efter sex blevet til “ét kød”?
Jeg er en pige på 14 år. Jeg er kristen og har en kristen kæreste på 16. Vi har det rigtig godt sammen. Han har haft sex med sin tidligere kæreste. I Bibelen står der jo, at når man har haft sex, er man blevet til ét kød.
Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal forholde mig til, at han i følge Bibelen er blevet til et kød sammen med en anden end mig. Hvordan skal jeg tænke omkring det?

SVAR:
Tak for dit brev.
Nu skriver jeg til dig som en kristen søster til en kristen søster. Jeg forstår godt din usikkerhed i din situation omkring det udtryk fra Bibelen: “ét kød”.
At være “ét kød”
Først vil jeg prøve at forklare, hvad der ligger i det udtryk. Det beskriver noget om, hvad det seksuelle samliv gør ved os. Et samleje er mere end intimt fællesskab, kærtegn og gensidig nydelse. Det er det også, men det er mere end det. Et samleje knytter to mennesker sammen på et plan, som man ikke bare kan se bort fra. Her ligger Bibelens syn på det seksuelle langt fra det, der efterhånden er blevet den almindelige holdning i vores samfund. I dag opfattes sex ofte som noget, man nyder, hvis stemning og lyst indbyder til det. Noget man må gribe, når anledningen er der.
Men det er altså ikke Bibelens syn på sex. Når Bibelen bruger udtrykket: “at blive ét kød”, så rummer det netop opfattelsen af, at sex rører ved os på et dybere plan – det knytter de to mennesker sammen. Derfor sætter Bibelen sex ind i rammen af ægteskab: “Derfor forlader en mand sin mor og far, og holder sig til sin hustru, og de to bliver ét kød.” Der lægges op til, at man bryder nogle bånd fra sit ophav og knytter et nyt med sin ægtefælle i et forpligtende forhold. Det vigtigste familiebånd bliver nu mellem mand og hustru. De skal sammen starte noget nyt – med en fælles platform, hvor de skal tage ansvaret selv.
Vi kan lære meget om sex og kærlighed ved at sætte os ind i de retningslinjer, Bibelen giver. Især hvis vi prøver at være åbne for, hvad baggrunden er, og hvilken praktisk vejledning der ligger gemt i det, som Bibelen udtrykker, sammen med en masse livsvisdom, som kan give os større glæde og frihed i livet og bedre ægteskaber og et mere trygt sexliv. Det er jo mange store ord, men det er min overbevisning, at det hænger sådan sammen.
Når det ikke lykkes
Men vores liv er desværre ikke en tro kopi af det billede, som Bibelen tegner for os og giver os som rettesnor og vejledning. Det er det, du oplever nu, hvor du må leve med, at din kæreste har været i seng med en tidligere kæreste. Man kan ikke lade, som om det ikke er sket. Men I skal sammen tale om, hvad det er I to ønsker med jeres forhold. Så må I være villige til at bryde med fortiden og gøre en indsats for, at det ikke styrer jer og påvirker jer. Det er ikke nødvendigvis let – men det skal til.
Tilgivelse – se fremad
Bibelen lærer os også noget om, hvordan vi kommer videre, når vi har begået fejltagelser. Det handler om tilgivelse. Jesus lod ikke, som om det forkerte, vi gør, ikke betyder noget. Men han viste os, at det vi fortryder og ber om tilgivelse for, kan han sætte os fri af.
Du husker måske kvinden, som nogle af de rigtig fromme mænd havde slæbt frem og kastet hen foran fødderne på Jesus. Hun havde virkelig forkludret sit liv, prostitueret sig og haft en masse mænd. Men Jesus fordømte hende ikke. Han rejste hende op, så på hende og sagde: “Jeg fordømmer dig ikke, gå og synd ikke mere.” Der stod de alle med sten, klar til at kaste på hende. Kan du forestille dig, hvilken frihed? Hvilken kærlighed? Hun får Jesus’ opmuntring til at leve og bliver sat fuldstændig fri fra fordømmelse for hendes fejl. Det må vi lære af.
Derfor kan du frimodigt investere dig selv i kærligheden til din kæreste. Og så skal I tale om, hvad I vil med jeres forhold. Hvis jeres ønske er at leve efter Bibelens vejledning, så sats frimodigt på jeres fremtid og bed Gud om hjælp til at blive sat fri af det, som tynger fra fortiden. At kunne tilgive hinanden og vise tillid og kærlighed, og lade gamle fejltagelser ligge, det får alle kærester og ægtepar brug for. Selvfølgelig kunne det være rart at undgå, men vi må forholde os til virkeligheden – det lærer Bibelen os også.
Alt det bedste til dig og din dejlige kæreste.
kh Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk