Er kæleri med udløsning OK?
Hej Adam og Eva.
Det er en kanon side! - Håber og tror den hjælper mange af os forvirrede teenagere til at fatte lidt mere omkring det seksuelle i denne verden ...
Jeg er en dreng som har en herlig kæreste. Vi var vilde med hinanden over 6 mdr. inden vi begyndte at komme sammen, fordi vi begge ville være 100% sikre på, at det var noget, der kunne holde - og vi har håb og tro på, at vi en dag kan gifte os.
Vores forhold er kanon, og vi har det rigtig godt sammen, vi beder også sammen, hvilket er en utrolig stor velsignelse. Vi kan godt ligge og kærtegne hinanden, og vise at vi holder meget af hinanden. Vi har sat vores grænse ved ikke at gå ind under trøjen eller berøre kønsdele, men vi synes, det er okay, at jeg rører hendes bryster uden på tøjet.
Men når vi er sammen, og jeg tager på hendes bryster, eller når vi bare ligger og kysser, så har vi nogle gange oplevet, at hun bliver en smule våd og jeg får udløsning (bare i bukserne) Umiddelbart er det noget, som jeg altid har tænkt foregår inden for ægteskabet, men vi kan begge have samvittigheden med i alt det der sker, og vi har ikke haft sex og vil heller ikke have det inden, vi er gift! - Er det forkert at have udløsning, når man er sammen med kæresten? Det er jo fordi, det er dejligt, og man bliver tændt, til at gå videre?
Det er lidt svært, for vi har ikke været sammmen længe, og det er gået ret stærkt omkring det seksuelle, når vi er sammen, og der går jo en del år inden, vi skal giftes.
Jeg synes, det er svært at vide, hvornår man har haft sex? - er det samleje, udløsningen eller berøringen der gør det?
Vi er begge to modne kristne og ønsker bare det bedste for vores forhold. Vi snakker om alt hvad der foregår mellem os, seksuelt og følelser osv. og det er en stor hjælp, og vi har vores grænser, men hvad kan du råde os til at gøre? - Håber du kan vejlede os på en måde, sådan at vi ikke skal begrænse os selv, men udforske hinanden i respekt og kærlighed, samt ikke at ende med at have sex (hvad end definitionen på det er)
På forhånd mange tak.
En del tanker, men også mange spørgsmål herfra
Hilsen Drengen

SVAR:
Kære ”Dreng” på 17 år!
Tak for alle dine gode spørgsmål og for de pæne ord om AdamogEva.dk. Det er godt at høre, at du kan bruge hjemmesiden.
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at I godt er klar over, at I er i en svær og nok ret uholdbar situation. I vil gerne vente med sex, til I bliver gift – og tillykke med det. I har endnu ikke været par ret længe, og på grund af jeres alder vil det sandsynligvis vare et par år (mindst), inden I gifter jer. Samtidig skriver du, at det er gået ret stærkt med det seksuelle. Så det bliver nok ret svært at rådgive jer, uden at I føler det som en begrænsning. Men jeg tror på den anden side, at jeres forhold rummer så mange gode muligheder, og at I vil opleve, at I har rigtig meget at give hinanden og opdage ved hinanden, så det ikke vil være begrænsninger, der præger jeres fællesskab.
Lige til grænsen
Som jeg læser din beskrivelse, synes jeg, at I er gået lige til grænsen. Det ville være i orden, hvis I var et par, der skulle giftes inden for de nærmeste par måneder. Så vil det give mere mening, at I var kommet tæt på grænsen. Men det er jo ikke jeres situation, så jeg tror, I risikerer mange kampe og nederlag i jeres forhold, hvis I fortsætter med at bevæge jer ”lige til grænsen”. Det er nemlig svært ikke at gå lidt længere hele tiden, og det er alt andet vanskeligere at nyde hinanden, hvis det bliver en kamp for ikke at gå over stregen.
Sex og næsten sex
Samleje er selvfølgelig sex. Men sex er mere end samleje – jeg mener, at der er nogle kærtegn, der må betegnes som sex. Hvis man kærtegner hinanden for at give udløsning, vil jeg mene, at det hører til egentlig sex. At I bliver ophidsede, og at du får rejsning, og din kæreste bliver våd i skeden, kan I ikke forhindre, om I så næsten ikke rørte ved hinanden. Men det behøver I heller ikke at undgå; det er en del af den gensidige tiltrækning, I oplever, og den skal I glæde jer over.
Men I har altså også begge et ønske om at vente med sex, til I er gift, og det kræver, at I støtter hinanden i det og ikke gør det for svært.
Gør det til en god ventetid
Jeg tror, at formålet med at vente med sex blandt andet er, at man har brug for at lære hinanden godt at kende på alle andre måder, inden man binder sig til hinanden – som det sker ved sex. Bibelen siger, at man bliver ét kød. Det er altså en dybtgående forening, enten man mener noget med det eller ej. Tidligere seksuelle forhold kan også påvirke ens evne til senere at hengive sig helt til sin ægtefælle. Så jeg vil opfordre jer til at øve jer I at vise hinanden opmærksomhed og kærlighed på andre måder.
Energien kan bruges til at lære hinanden godt at kende – at dele tanker, følelser, oplevelser – alene og sammen med venner og familie, i alvor og i sjov, til hverdag og fest – i fælles arbejdsopgaver, fx som medarbejdere på en lejr eller i en børneklub, gå til arabisk sammen, spil badminton eller hvad I nu har af fælles interesser.
Prøv forfra
I kunne prøve at ”begynde forfra” med det seksuelle. Altså begynd med igen bare at holde i hånd, nyde at sidde ved siden af hinanden, kysse og kramme lidt mere forsigtigt. Denne gang kan I så gå langsommere frem.
I en periode skal I måske slet ikke være alene sammen – bortset fra nogle gå-ture hånd i hånd. Det er ikke nogen god idé at ligge sammen og kæle, for som I har oplevet, kan det være så ophidsende, at du får udløsning af det, og i stedet for en hyggestund bliver det en indre kampstund for at undgå at gå over stregen.
Så min opfordring til jer er, at I skal prøve at fylde jeres venskab ud med andre oplevelser. Der er muligheder nok, hvis I passer godt sammen. Det vil være med til, at I lærer hinanden virkelig godt at kende. Det vil modne jeres forhold og udvikle kærligheden mellem jer – eller det vil føre til, at I finder ud af, at det alligevel ikke skal være jer to for resten af livet. Lige nu kan I jo ikke være 100% sikre på det. Og et eller andet sted har I også pligt til at behandle hinanden sådan, at der er en vej ud af forholdet igen. Bind ikke hinanden – skab tillid og gode oplevelser.
Hvis I ikke har læst artiklerne her nedenfor, så synes jeg, I skal læse dem sammen og tale om dem.
Værd at vente på
Pas godt på dit sexliv
Sex i Bibelen
Hvornår er sex sex - ifølge Bibelen?
Jeg kan ikke lade være med at blive glad, når jeg hører om jeres glæde ved hinanden. Det er en gave fra Gud – pas derfor godt på hinanden – og jeg ønsker jer Guds velsignelse over jeres forhold.
Venlig hilsen
Lisbeth Boeskov Kristensen
Skrevet af:
Lisbeth Boeskov Kristensen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK