Er jeg selvglad eller lider af komplekser?
Hej. Jeg skriver ind med et lidt anderledes problem tror jeg. Jeg er en ung kvinde på 28 år, og jeg kæmper meget med komplekser og misundelse. Men det underlige er at, jeg samtidig har en form for overlegenhed når det gælder mit udseende.
Jeg har altid været en stor pige (overvægtig). Jeg har for det meste været glad for mit udseende og har haft og har stadig perioder, hvor jeg føler mig meget smuk, nærmest som den smukkeste pige i verden bogstaveligt talt. Men så kan jeg have perioder, hvor jeg føler mig grim, fed og ulækker. Selvom jeg for det meste godt kan lide min krop, har jeg et ubeskriveligt stærkt ønske om at tabe mig.
Så mit problem er lidt modstridende. Hvorfor føler jeg mig så overlegent smuk og bedre end alle andre kvinder (når jeg går på gaden føler jeg hele tiden, at der bliver kigget på mig, og jeg er meget opmærksom på om nogen kigger efter mig) Men samtidig sammenligner jeg mig selv med gud og hver mand....jeg føler mig også for god til nogen mand, synes ikke jeg fortjener mindre end en perfekt mand. Derfor har jeg aldrig haft et fast og seriøst forhold.
Jeg er blevet meget ensom, som årene er gået og længes efter at opleve kærlighed og nærhed med en mand. Men jeg kan ikke finde en som er god nok til mig. Samtidig er jeg overbevist om, at når jeg har tabt mig vil jeg være endnu smukkere, end jeg tror, jeg er nu, og så ville jeg kunne vælge og vrage mellem de flotteste mænd.... men jeg har aldrig fået tabt mig og han er aldrig dukket op.
Jeg lever bare videre i illusionen om, at jeg er over-lækker og bare skal tabe mig, eller blive færdig med min uddannelse, eller komme mere ud i byen osv osv. Jeg ved ikke om det hele giver nogen mening, for det er også meget rodet oppe i mit hoved. Er jeg en narcissist eller har jeg komplekser?
Hilsen
Henriette

SVAR:
Kære Henriette
Drop illusionerne
Jeg vil gerne tage fat på én af de sidste sætninger, du skriver: ”Jeg lever bare videre i en illusion.....”. Jeg synes faktisk, du selv rammer plet. Det lyder som om, du meget har dit fokus på ydre ting, og på ting der skal gå i opfyldelse, for at du kan blive lykkelig. Men hvor er du lige nu? Hvordan er det, at være dig og at leve dit liv?
Det er kun dig, der kan bestemme, hvad du vil med dit liv, og hvilke drømme du vil gå efter at realisere. Det er godt at sætte mål op, både små og store. Men ved de store mål, er det særdeles vigtig at have nogle delmål. For hver gang noget lykkes for dig, kan du opsætte et nyt delmål og stille og roligt rykke dig. Se om du kan finde glæde ved dit eget liv og ved de små skridt, du tager i retning af det næste lille delmål.
Det er så let at blive påvirket af medierne, lade sig imponere og opsluge af reality-tv og bladene. En vigtig ting du bare skal huske er, at billederne er retoucherede, scenen er kunstig og modellerne er tilpasset, så billedet giver det indtryk, man ønsker at skabe. Det er ikke et stykke virkelighed. Modellerne er fuldstændig perfekte i scenen. De medvirkende i reality-programmerne er castede, for at passe ind i nogle iscenesatte situationer. Jeg tænker, det er vigtigt, at du prøver at flytte dit fokus fra sammenligninger og illusioner.
Mærk virkeligheden – se og nyd
Har du en god ven eller veninde, som du kan tale med, eller måske en professionel. Det kunne måske være godt for dig at åbne dig for et andet menneske, og mærke virkeligheden sammen med et andet menneske. Prøv at være til stede i nuet. Øv dig i at være alene og se dig selv som et både dejligt og smukt menneske – det er der ikke noget forkert i.
Men samtidig skal du også være en del af et fællesskab, hvor det ikke er dig selv, der er i fokus. Du skal satse på at lave nogle ting med dine venner, som kan tage din opmærksomhed, og som du finder interessant.
Du kan også prøve at være opmærksom på de ting, der sker omkring dig – på en ny måde. Læg mærke til, hvad du ser, brug dine øjne og nyd og glædes og undres, men lad være med at lave vurderinger. Du kan ikke bruge vurderingerne til noget. Vurderingerne kan også styrke misundelses- eller kompleksfølelserne. Hvad andre har, er deres valg eller deres mulighed.
Det er vigtigt, at du prøver at finde ud af dig selv, og hvad der er vigtigt for dig. Prøv og definer dine egne værdier. Hvilke valg ønsker du at træffe, hvad lægger du vægt på som vigtige ting i dit liv? Det er vigtigt, om du elsker dig selv eller ej, for du skal være sammen med dig selv, brug dig selv, ikke flygte fra dig selv, eller gemme dig selv. Her tænker jeg ikke kun på dit udseende, men i højere grad på, om du elsker den du er, det menneske du er ?
Prinsen på den hvide hest?
Du kigger efter den perfekte. Han er også en illusion. Du fortjener et rigtigt menneske af kød og blod. I takt med at du lærer dig selv at kende og finder ud af hvilke værdier, der er vigtige for dig, vil dine muligheder for at finde kærligheden også blive større. Hvad er det manden i dit liv skal se? Et rigtigt menneske – der elsker sig selv, og respekterer andre? Eller et menneske, der lever i en drøm, som hele tiden har fokus på noget der er lige ved… og næsten, noget som ikke er klart defineret og som ikke bygger på virkeligheden.
Få styr på dine prioriteter
Jeg tror, du har brug for at få synliggjort – overfor dig selv – hvad du finder vigtigt. Har du en liste med mål og delmål, kan du begynde at prioritere, hvad der er vigtigt at begynde med. Du kan også få synliggjort, hvilke ting der er realistiske for dig.
Jeg har et par links her til nogle artikler, jeg vil anbefale dig?
Ridderen på den hvide hest.
Hvad er jeg værd.
Held og lykke med at tage styringen i dit liv og med at lære dig selv at kende, som den fantastiske skabning du er.
Med venlig hilsen
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk