Er jeg smittet med klamydia?
Hi Adam & Eva
Jeg står i denne situation, at jeg går med ledsmerter i alle led, som kun bliver værre og værre. Nogle værre end andre. Jeg er blevet tjekket i hoved og bagdel, men uden at kunne stille diagnose. Smerterne startede for et par år siden.
Siden min nuværende kæreste og jeg begyndte at have sex, har jeg haft problemer med tilbagevendende blærebetændelse.
Min kæreste og jeg har været sammen i over et år efterhånden, jeg er hans første sexpartner. Inden ham var jeg sammen med en en anden fyr i lige under et år, og han havde dog været sammen med nogle stykker inden mig. Da jeg mødte min ekskæreste, var jeg jomfru, og på daværende tidspunkt havde jeg ikke "problemer" med mit underliv.
Jeg ved, at der sikkert vil blive pointeret, at kondom er det eneste, som beskytter mod sex sygdomme, men kondomer bruger kæresten min og jeg altså ikke.
Jeg håber, min beskrivelse var fyldestgørende og forståelig.
Nu til mine spørgsmål.
En læge, som har tjekket en urinprøve for mig, sagde, jeg muligvis kunne have skrabet noget klamydia til mig. Lægen sagde, at det ikke nødvendigvis KUN smittede via samleje, men nu har jeg googlet lidt om det og når frem til, at det kun smitter via samleje. Er dette korrekt, at det kun smitter via sex?
Hende lægen havde også nævnt noget om nogle af de andre symptomer, jeg har haft, kunne være tegn på klamydia. Hvordan er jeres viden i forhold til dette?
Mvh. C, 18 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit spørgsmål.
Du er blevet forvirret over nogle beskeder, din læge har givet dig om klamydia og modsvarende information, du selv har kunnet finde.
Undersøgelse er nødvendig
Først vil jeg sige, at der kun er én måde at afgøre, om du har klamydia, og det er at blive undersøgt hos din læge. Lægen undersøger en urinprøve eller poder fra skeden. Når din læge har rejst mistanken om, at du kan være smittet med klamydia, synes jeg helt klart, du skal bestille en tid og få det undersøgt med det samme. Dine symptomer og dine seksuelle oplevelser kan IKKE afgøre, om du er smittet.
Desuden beskriver du en række symptomer, som du har haft i kortere eller længere tid, som både kan være alvorlige og mindre alvorlige, og kan stamme fra et utal af sygdomme.
Mit helt tydelige råd til dig er derfor: Bestil en tid hos lægen og bliv tjekket for klamydia. Jeg synes, du skal vise dette svar til din kæreste og opfordre ham til at blive tjekket også!
Ubehandlet klamydia kan gøre jer begge sterile
Det kan have store konsekvenser for både dig og din kæreste, hvis du eller I begge går med ubehandlet klamydia. Sygdommen kan nemlig i værste fald gøre både mænd og kvinder sterile (sådan at I ikke senere i livet er i stand til at få børn). Det kan også give dig andre problemer som underlivsbetændelse og kroniske smerter i underlivet.
Klamydia er let at behandle, og hvis sygdommen opdages og behandles i tide, kan I undgå de ubehagelige og alvorlige konsekvenser.
Kønssygdomme og smitte
Som du selv skriver, er kondom den eneste prævention, der sikrer mod smitte af kønssygdomme. Det har I valgt ikke at bruge, og dermed har du udsat dig selv for smitterisiko fra din ekskæreste. Din nuværende kæreste risikerer at blive smittet, hvis du har en kønssygdom.
Din læge har sagt, at klamydia ikke kun smitter via samleje. Det er korrekt, at klamydia også kan smitte ved kontakt mellem f.eks. penis og skamlæberne uden rigtig samleje. Klamydia smitter ikke ved oralsex. Det er der andre kønssygdomme, der gør.
Man kan være smittet med en kønssygdom uden at have symptomer af nogen art. Et muligt eksempel i din situation er, at din ekskæreste har haft klamydia uden selv at vide det, og derfor kan du være blevet smittet. Det samme kan selvsagt ske med andre kønssygdomme.
Så vidt jeg kan læse af dit spørgsmål, sidder du inde med de relevante ”fakta”. Hvordan du og din kæreste vælger at prioritere ud fra det, er selvfølgelig jeres beslutning. Jeg vil opfordre jer til at overveje de konsekvenser, som kønssygdomme kan få for jer hver især og opveje den mod at bruge kondom.
venlig hilsen Ida Secher Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
jordemoder
adamogeva.dk