Gik lidt over stregen – er jeg måske gravid?
Jeg er en pige på 14 år med en dejlig kæreste. Men lige nu er jeg bange for, at jeg er gravid.
Sidste gang, mig og min kæreste var sammen, gik han lidt over stregen, men stoppede heldigvis, da jeg bad ham om det. Han stak penishovedet en lille smule op i mig, hvilket jeg ikke kunne lide og satte en stopper for.
Uheldigvis havde han ikke kondom på. Han havde ikke haft udløsning tidligere den aften, men jeg kunne alligevel mærke, at den var våd.
Nu går jeg så og er bange. Jeg har søgt på mange hjemmesider om symptomerne og tænker ikke på andet.
Hvis det virkelig er sandt, at jeg er gravid, burde jeg være inde i 4. eller 5. uge.
Indtil videre har jeg følgende problemer:
#1 Ingen ømhed i kroppen eller ømme bryster.
#2 En lille smule kvalme. Mest tror jeg, det er fordi, jeg ikke spiser særlig meget (pga. bekymring), eller også er det indbildning.
#3 Jeg er rimelig træt. Men det er nok, fordi jeg er gået i seng ved 23-tiden for det meste, nogle gange halv et.
#4 Lidt ondt i maven, igen nok pga. ikke nok mad.
Men jeg er stadig ikke sikker. Burde jeg tage en abort? Hvordan får jeg sagt det til mine forældre, hvis det overhovedet skal siges? Hvordan får jeg mandet mig op til overhovedet at spankulere hen og købe en graviditetstest?
Hjælp!

SVAR:
Kære Bekymrede
Jeg bliver rigtig ked af det, når jeg læser dit brev. Du er i en situation, som du slet ikke burde være i, og jeg kan godt forstå, at den angst og bekymring er meget voldsom for dig. Du skal hurtigst muligt ud af det pres. Og så skal du sørge for at passe meget bedre på dig selv fremover. Jeg håber, det her kan hjælpe dig.
Usandsynligt at du er gravid
Allerførst vil jeg sige, at efter det du forklarer, er det meget usandsynligt, at du er gravid. Jeg vil næsten sige, at det er udelukket. Hvis der skal ske en befrugtning, (hvor en af mandens sædceller finder vej til et æg, som har løsnet sig fra kvindens æggestok), vil det normalt kræve, at manden har udløsning oppe i kvindens skede – og det skal også være omkring det tidspunkt, hvor kvinden har ægløsning (mellem to menstruationer). En sædcelle overlever kun få dage inde i kvinden, så den kan ikke ligge og vente flere uger på en ægløsning.
Hvis den episode, du er bekymret for, skete for 4-5 uger siden, vil du have haft din menstruation siden, og det er tegn på, at du ikke er gravid. Du får ikke en ny ægløsning med efterfølgende blødning, hvis der er sket en befrugtning. Hvis du ikke har haft din menstruation, som du plejer, behøver det alligevel ikke betyde, at du er gravid. Alene din angst og bekymring kan skabe rod i din cyklus. Da du kun er 14 år, er det heller ikke sikkert, at din menstruation kommer i en helt fast cyklus.
Du har brug for mere viden
Der er mange ting, du har brug for at få snakket med en voksen om. Hvordan er det lige din krop fungerer med menstruation, ægløsning, cyklus m.m. Det skal du sørge for at finde ud af. Du kan læse om det her på AdamogEva.dk, men det vil også være godt at få snakket med nogen om det.
Hvis du ikke har haft din menstruation, så snak med din mor, en anden voksen eller din læge. Det er vigtigt for dig nu, at du får din angst manet i jorden, så den ikke kommer til at ødelægge dig.
Jeg synes, du skal sige til din mor, at du og din kæreste har været lidt for tæt på hinanden – men ikke haft samleje, men nu er du alligevel bekymret. Hvis du ikke kan sige det til din mor, så find en anden voksen – eller en læge, som har tavshedspligt. Det er vigtigt for dig at få hjælp til at forstå og takle, det der sker. Ellers er det som at lege med ild uden at vide, hvad for noget materiale der kan gå ild i – og hvordan man passer på – og man kan komme til at gøre uoprettelig skade.
Du kan også læse disse artikler, printe dem ud og spørge din mor eller en anden, om de vil snakke lidt med dig om det, fordi du gerne vil have mere styr på det.
Den første menstruation
Samleje og befrugtning
Pas godt på dig selv
Brug det, du nu har oplevet, til at finde af, hvordan du bedst beskytter dig selv mod skrammer og ting, som du egentlig slet ikke ønsker med dit liv. Du skal passe godt på dig selv, og du er nødt til selv at tage ansvar for det, du gør. Derfor var det godt, at du sagde stop til din kæreste, da du ikke var helt med på det.
Mit råd til dig er, at der er masser af måder, du og din kæreste kan være sammen på, hvor I har det hyggeligt og rart uden at være sammen seksuelt. Gem den del af kæresteglæderne til senere. I er ikke parat til det, I er ikke modne nok til det, og I kommer nemt til at såre hinanden frem for at give hinanden en tryg og dejlig oplevelse. Der er desværre mange, der får nogle rigtige dårlige oplevelser med sex, fordi de ikke er klar over, hvor meget det påvirkede dem, og hvor dybt det satte sig i dem. Det ser jo så ligetil og ukompliceret ud på film – men i virkeligheden sætter det langt dybere spor. Derfor vil jeg sige, at I skal vente med det seksuelle. Nøjes i stedet med at kysse og kramme hinanden, se hinanden i øjnene og fortæl om jeres drømme, tanker og ønsker. Der er masse af gode, sjove, rare og hyggelige måder at lære hinanden at kende på – og være sammen på.
Vent med sex
Jeg er overbevist om, at det bedste for os er at vente med sex, til vi er så modne i vores forhold til hinanden, at vi er parat til at binde os til hinanden, afgive løfte om at være hinanden tro og elske hinanden i medgang og modgang. Hvis du synes, det lyder, som om jeg snakker om ægteskab, så er det rigtigt, for når vi er nået dertil har vi optimale rammer for et trygt, spændende og stærkt sexliv.
Er det urealistisk? Ja, det vil rigtig mange sige. Men det er et valg. Og vi bestemmer selv. Der er også rigtig mange, der må erkende, at vejen til et godt sexliv ikke har været at prøve sig frem med mange forskellige gennem årene. Samlet set blev oplevelserne omkring sex alt for ofte knyttet sammen med skuffelser, smerte, angst, vrede eller noget andet, som kan virke forstyrrende på ens sexliv mange år frem.
Så du skal også tænke på din fremtid, når du er sammen med din kæreste. Både dit liv og hans liv. I har et ansvar overfor hinanden.
Jeg vil opfordre dig til at læse disse artikler og overvej så, hvilke mål du vil sætte dig, hvad angår det seksuelle og dit forhold til din kæreste.
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
De bedste hilsner
Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk