Er jeg lesbisk? - er det normalt ikke at have været forelsket?
Hej Adam og Eva. Jeg ved ikke helt, hvem jeg er og jeg tror ikke helt, at jeg har fundet mig selv endnu. Jeg går hele tiden og tænker over, hvem jeg er og spekulere over, hvad andre folk tænker om mig.
Jeg har aldrig været en fin pige, der har gået i kjole. Min fritidsinteresse er kickboxing, hvilket mange mener er en drenge-sport. Jeg har kort hår osv. Mange af mine veninder og venner har joket med, at jeg er lesbisk, fordi jeg har kort hår. Jeg har bare grinet med og ladet som om, det ikke rørte mig. Men inderst inde får jeg en klump i maven, når de joker med sådan noget. Jeg er nemlig helt vildt i tvivl om, jeg er lesbisk eller ej.
Jeg har aldrig haft en kæreste eller kysset nogen. Jeg har stort set heller aldrig været forelsket i nogen dreng, men på den anden side har jeg heller aldrig været forelsket i nogen pige. Jeg kender rigtig mange voksne kvinder, som jeg ser meget op til og beundrer. Jeg har en kvindelig lærer, som jeg ser utroligt meget op til. Jeg er ikke forelsket i hende på nogen måde, men beundrer hende bare så meget. Også lesbiske kvinder i tv-programmer ser jeg meget op til. De ser jo ud til, at have det helt fint som lesbiske. Nogle af de lesbiske i TV, synes jeg endda, er lidt lækre.
I omkring 2 år har jeg haft denne mistro, men jeg har skubbet den væk indtil for nogle måneder siden, fordi jeg ikke har lyst til at være lesbisk. Jeg ved, at mange lesbiske har haft det rigtig hårdt gennem teenager årene, og det har jeg ikke lyst til at komme igennem. Mange af mine veninder har givet udtryk for, at hvis en af deres veninder fortalte, at hun var lesbisk, ville deres forhold og tanker om personen ændre sig.
Men problemet er, at jeg jo ikke ved, om jeg er lesbisk!? Og jeg ved, at jeg sikkert bare skal føle dybt efter inde i mig selv og finde ud af, hvad jeg tænder på, men det er mega svært. Som det står lige nu, så tænder jeg slet ikke på noget, hverken det ene køn eller det andet! Er det helt normalt?? Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, og jeg tør simpelthen ikke at snakke med nogen i virkeligheden om det, i skræk for at det slipper ud. Så mit spørgsmål er i bund og grund: Er jeg lesbisk?? Jeg ved godt, at I selvfølgelig ikke kan vide det, og at det kun er mig selv, der kan føle det, men alligevel vil I ikke godt hjælpe mig?
Karla, 15 år

SVAR:
Kære Karla
Jeg vil begynde med at svare på alle de påstande, du skriver om, og dermed svare på, om du er normal.
Alle lesbiske har kort hår og går ikke i kjoler.
Kickboxing er en drengesport.
Hvis du beundrer kvinder, er du lesbisk.
Hvis du ikke har været forelsket i nogen, så er du ikke normal.
Og derudover skal du bare lige vide, at hvis du er lesbisk, så vil dine veninder begynde at tænke helt anderledes om dig.
Hold da op, jeg kan godt forstå, du har brug for at vide, om du skal tro på alt det, du hører. Samtidig begynder du dit brev med at fortælle, at du ikke selv tror, at du har fundet dig selv endnu, og du spekulerer meget over, hvad andre tænker om dig.
Det der siges ofte - er sandheden!
Sproget har en forfærdelig stor magt. Hvis vi siger en mening højt, og flere og flere begynder at sige det samme, så bliver det pludselig til en sandhed.
Det begynder i børnehaven. Det er kun de langhårede piger, der kan være med til at lege prinsesselege. De korthårede kan spille hund. Senere bliver det til, at alle håndboldpiger er lesbiske, fordi Camilla Andersen og Anja Andersen engang stod frem og sagde, at de var det. Drengene, der er frisører, er bøsser, fordi Dennis Knudsen er det.
Faktum er dog, at der stadig er mange håndboldspillende piger, der er til drenge, og mange mandlige frisører, der har kone og børn.
Hvad vi interesserer os for, og hvordan vi ser ud, behøver ikke altid at skulle puttes i en bestemt kasse, men det vil vi mennesker bare så gerne, for så forstår vi det hele meget bedre. Vi har travlt med at sætte etiketter på hinanden, og vi vil så gerne finde systemer, så vi kan overskue, hvilken hylde vi passer ind på.
Kan jeg overbevise dig om, at dine veninder bare har brug for et system, som de gerne vil have dig til at passe ind i, fordi du lige skiller dig ud i forhold til frisure, tøj og fritidsinteresse? Samtidig er der en lille trussel, en lille risiko du kan løbe ind i, hvis du skulle ske at få følelser for en pige og så sige det højt. Så vil dine veninder nemlig tænke anderledes om dig. Det er ikke rart for dig at have hængende over hovedet.
Identiteten udvikler sig hele livet
Men vores identitet er meget farverig, og det er meget begrænsende for den at skulle rettes til og passes ind i bestemte kasser.
Du kan lide kort hår. Og hvad så? Jeg har været langhåret i en afgrænset periode af mit liv (lige deromkring hvor billedet til adamogeva.dk blev taget) ellers har jeg altid været, og er igen korthåret. Man kan lave mange flere mærkelige frisurer, synes jeg. Og man kan farve det lige så tosset, man vil. Det er jeg altså ikke blevet lesbisk af.
Du kan lide en aktiv og hård sport. Og hvad så? Du får styrket din krop på en rigtig god og sund måde. Jeg synes, det er sejt. Vi kan jo ikke alle sammen dyrke den der sport, der foregår inde foran spejlet, hvor det handler om at skifte tøj 7 gange om dagen, og hvor man fortaber sig i sit eget spejlbillede, som man stadig ikke er tilfreds med.
Første gang jeg iførte mig en kjole, var til min konfirmation, anden gang var til mit bryllup. Sådan er det. Nogen er til kjoler, andre er til andet smart tøj. Hvis det var meningen, at alle piger skulle gå i kjoler, ville du jo ikke se, pigetøjsbutikker med fede jeans. Hvis ikke vi køber dem, hvorfor så have dem i butikkerne?
Der sker også mange smagsændringer hele vejen op gennem livet, men særligt i teenageårene. Og det er fedt, men også en anelse utilregneligt, når vi nu gerne vil vide, om vi er på rette hylde og om etiketten passer.
Du vil ændre smag, måske du vil komme til at ændre smag om noget fra den ene dag til den næste eller fra uge til uge. Tænk så hvis du allerede havde fået trykt en etiket med noget, du synes var din smag, og så ugen efter synes du noget andet. Surt at være nødt til at lave en ny etiket!
Hvad er normalt?
Du er 15 år, du er teenager. Du er i gang med at finde ud af dig selv, hvad du synes om. Men det skal være i det tempo, du er klar til. Nogle ved allerede som 13 årige, hvad de tænder på, og de har måske været forelskede mange gange. Det har du ikke. Det er der ikke noget galt i. Du skal nok få lov til at opleve forelskelsen, når du er klar til det. Lige nu er der andre ting, der interesserer dig og optager dig. Du er IKKE forkert.
Er det mest normalt som 15 årig at have været forelsket mange gange, bare fordi dine klassekammerater har oplevet det? Eller er det mest normalt at opleve en virkelig forelskelse som 17 årig? Jeg ved det ikke, for det kan være forskelligt fra klasse til klasse. Men faktum er, at det kan FØLES mest normalt at gøre det samme, som alle de andre (eller som de fleste andre).
Stå ved hvem du er
Oplev livet, gør det du finder glæde i, om det så er den ene eller den anden sport. Når de andre synes, du er mærkelig eller unormal, fordi du gør noget andet, kan du måske udfordre dem på, om de har valgt det, de har, fordi det er rigtigt for dem, eller fordi alle andre omkring dem, har valgt det samme.
Hvis du ikke er så modig, så fortæl i stedet højt, hvad det er, der gør, at du er interesseret i kickboxing, hvorfor du synes, jeans er fede mv. Mange gange handler andre menneskers ”dumme” kommentarer om uvidenhed.
Hvis det at være normal er noget, du vil stile efter, så kan jeg kun bekræfte, at du er en hel normal 15 årig, der er i fuld gang med livet. Du spejler dig i de mennesker, du ser i tv eller omkring dig. Du ser på, hvordan de ser ud, hvad de gør og siger. Det bliver du ikke lesbisk af, uanset om du så synes, de er stanglækre. Det siger mere om, at du bruger øjnene.
Jeg tror ikke du er lesbisk. Jeg tror ikke, du er i gang med at forholde dig til din seksualitet endnu. Du er teenager, du er sund og rask, du ser ud, som du gerne vil, du dyrker den sport, du kan lide. Du er på vej gennem livet, og det kan forvirre dig, at andre har travlt med at putte dig i en bestemt kasse.
Læs også et svar jeg tidligere har skrevet: Tror I at jeg er lesbisk?
Du kan også læse andre svar om samme emne:
Er jeg biseksuel?
15 år - er det min seksuelle identitet, jeg er ved at finde?
Hjælp, jeg tror jeg er lebbe
Kan jeg som kristen leve i et lesbisk forhold?
Held og lykke med at finde DIN vej frem, med at lytte til DIG selv og med at finde DIG selv.
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
Psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK