Er jeg lesbisk eller ej?
Jeg skriver til jer, da jeg igennem mange år nu har haft tanker omkring, jeg er lesbisk eller ej?
Jeg havde min seksuelle debut som 22 årig ved en voldtægt begået af min daværende kæreste. Jeg var sammen med ham 9 måneder og han var fysik og psykisk voldelig. Under de 9 måneder lærte jeg, at "sexen" ikke gjorde så ondt, hvis jeg selv tog initiativet.
Efterfølgende har jeg haft 4 kærester, hvor jeg har haft svært ved at finde ud af det med sexen, ift. om jeg har lyst eller ej, gør det ofte, hvis han vil, også selvom jeg ikke har lyst, gør alt hvad fyren beder om, tænker ikke på om sexen er godt for mig, faker orgasme og nydelses lyde. Jeg har også haft gode sex oplevelser undervejs.
Jeg er sammen med en fyr nu, vi har været sammen i ca. 1½ år. Til at starte med var jeg forelsket og sexen var god. Jeg tændte på ham og fik nydelse af sexen. Dog har jeg det sidste ½ år fakede de fleste gange, vi har sex. Jeg gør det pr. automatik uden at få noget ud af det og kun fordi, han vil. Jeg har det rigtig forfærdeligt med mig selv, fordi jeg gør dette. Denne automatik sex kommer ubevidst og jeg har gjort det med alle mine kærester.
Jeg tænker tit på, om mit første forhold, som var voldligt, kan have forstyrret min sekuselle orientering?? Jeg har altid snakket bedst med piger og føler mig bedst tilpas i pigers selskab. Jeg er meget fascineret af bryster og har en tæt veninde, som jeg har haft en adfærd med, som der ligende den, man har, når man er forelsket. Jeg overvejer stadig efter 3 år, hvordan det ville være at kysse hende og bo sammen med hende og tænker, at det ville være så skønt. Jeg kan se os bo i et lille hus på landet sammen, hvor vi laver mad og hygger os. Dog har jeg aldrig haft tanker omkring at være intim med hende...
Hvorfor tænker jeg på at bo sammen med hende, når jeg ikke har tanker om at være intim med hende?? Jeg har så hellere ikke tanker om at være intim med andre, ej heller min nuværende kæreste, og hvis mit nuværende forhold stopper, ønsker jeg ikke flere mænd i mit liv.
Kan jeg have lesbiske tendenser??
Håber I kan give mig et nogenlunde svar, tak!!
Linse, 29 år

SVAR:
Kære Linse
Du stiller 3 spørgsmål i din mail til os. Dem vil jeg forsøge at svare på først.
Derefter vil jeg forholde mig til nogle af de problematikker, du nævner omkring din adfærd, og sidst kommer der henvisninger til andre spørgsmål og svar, der minder lidt om noget af det, du tumler med.
Voldsomme oplevelser sætter spor
Jeg tror helt klart, at dine voldsomme oplevelser med din første kæreste har sat dybe spor i dig og i dine tanker omkring sex. Samtidig har du dog formået at holde fast i dig selv og fundet ud af, at det sex, som du selv har taget initiativ til, har været dejligt.
Det er essensen i et dejligt seksuelt samliv, at vi er der frivilligt, at vi gerne vil være sammen med partneren, og at vi føler os trygge.
Tryghed er grundlæggende
Dine tanker omkring at bo sammen med din veninde, handler for mig mere om, at du vil være tryg der.
Når vores liv og vores hverdag ikke er helt, som vi drømte om, så kan vi nogle gange svæve hen i en bedre verden. Et sted, som vi flygter hen til i vores tanker. Her er der dejligt og trygt. Der er de mennesker, der vil os det godt. Det handler ikke om det seksuelle, men om længslen efter et liv, hvor der kun er gode ting. I den verden skal du ikke lade som om (fake). Prøv at se på, hvilke egenskaber din veninde repræsenterer, om du savner/mangler det i dit liv.
Lesbisk?
Jeg tror ikke, du har lesbiske tendenser; men jeg tror, at du har haft nogle dårlige oplevelser med mænd, der gør, at du drømmer om og håber på, at der findes en anden og bedre mulighed. Du kan godt lære at stole på en mand igen, og du kan godt lære at elske og være tryg i et seksuelt forhold.
Tryghed i samliv er et fælles projekt
Du er klar over, der opstår en vis automatik, når du har været sammen med en mand i et stykke tid. Prøv at tale med din partner om det. Vær ærlig omkring det, og bed om hans hjælp til, at I SAMMEN bliver bedre til at gøre det godt for hinanden. Brug mere tid sammen - stille og roligt – til at skabe tryghed imellem jer, så I får et ærligt forhold, hvor I også bare kan ligge og nusse sammen, så I lærer hinanden bedre at kende.
Selve samlejet er den mindste ting, men den får størst betydning, når det ikke fungerer. Prøv at arbejde med alt det, der ligger før og efter selve samlejet. Skab tryghed og samvær der, så skal det andet nok komme.
Prøv at læse nogle af de andre svar, vi tidligere har lagt på siden.
Overgreb for anden gang - hvad skal jeg gøre?
Er jeg lesbisk? - er det normalt ikke at have været forelsket?
Er jeg både til piger og fyre?
Vejen til god sex
Held og lykke med din kærlighed og tillid til livet.
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk