Er jeg gravid trods P-piller og er graviditetstest man selv tager sikre nok?
Jeg har været sammen med en fyr i en weekend og har efterfølgende fået rigtig ondt i maven.. Jeg havde ikke sex med ham, men han gled op i mig 1 gang og ellers lå vi bare og kælede osv.
Jeg er på p-piller og har ikke glemt og tage dem en eneste gang. Det er 2 uger siden, han var her. Kan jeg være gravid? (p-pillerne er ikke de samme, som jeg fik sidste gang. Kan det være derfor, jeg har smerter i min mave?)
Er de graviditetstest, man selv køber, lige så gode som når lægen tjekker én?
kk, 16 år

SVAR:
Kære kk!
Jeg kan godt forstå, du er bekymret, det er ikke rart at gå og være nervøs for at være gravid. Heldigvis er det meget usandsylingt, at du er gravid, når du har taget dine p-piller, som du skulle. Desuden lyder det ikke til, at han fik udløsning, mens han var oppe i dig, så selvom der godt kan komme nogle sædceller alligevel, så er det trods alt meget mindre sandsynligt.
De graviditetstest man kan købe på apoteket og i butikkerne er lige så præcise som dem, de har hos din læge. Det bør de også være, hvis du har købt dem på nettet, men læs godt på hjemmesiden, om hvor de er godkendt osv. En graviditetstest vil senest være positiv 20 dage efter samlejet, så da kan du evt tjekke det igen, hvis du gerne vil være helt sikker.
At du har ondt i maven nu kan skyldes mange ting. Der er nogen p-piller, der kan give mavesmerter som bivirkning - prøv at læse i indlægssedlen, der er i pakken.
Man kan også få ondt i maven af bekymringer - hvis du har været meget nervøs for at være gravid? Eller der er noget andet, du går og spekulerer på? Derudover er der mange andre årsager, som jeg ville have brug for at vide noget mere om dig for at vide noget om. Hvis ikke det bliver bedre af, at du får udelukket, at du er gravid, så synes jeg, du skal gå til din læge. Han/hun vil kunne undrsøge dig og evt give dig nogle andre p-piller, hvis det er dem, du får ondt i maven af.
Læs i øvrigt her nogle artikler om at komme godt i gang med sit sexliv:
Værd at vente på
Vejen til god sex
Kærligst
Lotte
Lotte Høeg Hansen
Skrevet af:
Lotte Høeg Hansen
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK