Er jeg gravid trods fortrydelsespille?
Kære brevkasse, jeg er meget bekymret for, om jeg er blevet gravid.... Jeg var sammen med min kæreste for cirka en måned siden, og der sprang kondomet, så jeg måtte tage en fortrydelsespille. Lige inden, jeg var sammen med min kæreste, havde jeg haft min menustration. Jeg har nu, d. 29 maj stadig ikke haft min mens???
Inden jeg tog fortrydelsespillen sidste gang, havde jeg de tre måneder inden taget en fortrydelsespille inden for hver cyklus pga kondomet sprang, så det har lavet meget uorden i min mens.
Min kæreste og jeg har IKKE haft sex, siden jeg tog den sidste fortrydelsespille og jeg vil nu begynde at tage p-piller.
Men ja... er jeg gravid? Jeg frygter det meget.
Charlotte, 17 år

SVAR:
Kære Charlotte
Umiddelbart tror jeg ikke, det er sandsynligt, at du skulle være gravid, hvis den blødning du havde, lige inden du og din kæreste havde sex i starten af maj, VAR en menstruation. Menstruation er at slimhinden i livmoderen ustødes og "falder ud" inden næste cyklus begynder. Derfor kan man ikke blive gravid umiddelbart efter en menstruation. (Du har ikke ægløsning lige efter en menstruation, og der er ikke noget sted et evt. æg kunne sætte sig fast)
Uorden i Cyklus
Du skriver, at du har taget fortrydelsespiller tre måneder i træk, og at det har givet noget uorden i din cyklus. Det kan jo være forklaringen på at din menstruation endnu ikke var kommet, da du skrev til os.
Dog bør du også lige tænke tilbage på om menstruationen i starten af maj var normal? Blødte du f.eks. kun 1 eller 2 dage, hvor du plejer at bløde i 5 dage, så kan det have været en blødning, men ikke en rigtig menstruation og der kan i så fald være en LILLE sandsynlighed for, at du kan være gravid, hvis du fortsat ikke har haft din menstruation.
Når du gerne vil have p-piller skal du alligevel til din læge, og han/hun vil, udover at tage dit blodtryk og spørge til din generelle sundhed, også tjekke, om du er gravid, inden du får recepten på p-piller. Hvis du fortsat er i tvivl, og gerne vil have en afklaring, inden du går til læge, kan du købe en graviditetstest på apoteket eller i et supermarked.
Sikkerhed er vigtig
Det lyder helt klart, som om du og din kæreste ønsker at fortsætte et aktivt sexliv. I så fald synes jeg, du gør rigtigt i at starte på p-piller.
Samtidig synes jeg, I skal overveje, om I ikke fortsat vil bruge kondom, for at mindske risikoen for seksuelt overførte sygdomme - eller om I begge skulle lade jer teste hos lægen, hvis en af jer, eller I begge, har haft sex med andre, før I fandt sammen.
Seksuelt overførte sygdomme kan give alvorlige følger - nogle sygdomme kan f.eks. betyde, at du senere i livet ikke kan blive gravid. Derfor er det altid en god ide at bruge kondom som beskyttelse, udover evt. anden prævention, indtil du er helt sikker på, at du har fundet "manden i dit liv" og er helt sikker på, at I begge er fri for kønssygdomme.
Fortrydelsespiller er IKKE prævention
Når jeg bakker dig op i at starte på p-piller samtidig, er det, fordi de er sikrere end kondom, fordi kondomet har givet jer problemer og fordi fortrydelsespiller IKKE er prævention, men det, der kaldes nødprævention - se nedenfor, hvor jeg har kopieret lidt til dig fra artiklen Prævention her på Adam og Eva.
Venlig hilsen Ida Rom
Prævention og fortrydelsespiller.
P-piller: Hovedvirkningen er at ægløsning hindres, men de ændrer også slimen i livmoderhalsen så sædceller får sværere ved at trænge op i livmoderen. Som det sidste påvirker de slimhinden i livmoderen så et evt. befrugtet æg har svært ved at sætte sig fast. (bemærk at ikke alle P-piller indeholder den rette kombination af østrogen og gestagen, så de altid hindrer ægløsning)
P-piller tages som en pille dagligt i 21 dage, herefter pause i 7 dage, hvor der typisk kommer en blødning. Herefter starter man igen på pillerne.
Alternativt til p-pillerne er en hormonring, der lægges op i skeden, eller et hormon plaster. De har samme virkning som p-piller og indeholder samme type hormoner. (Hormonringen ligger i skeden 3 uger, hvorefter der holdes pause i 1 uge. Hormonplaster sættes på 1 gang om ugen i 3 uger, herefter 1 uges pause.). Alle her nævnte præparater anvendes uden relation til samleje.
Sikkerhed 95-99 %
Fordele: stor sikkerhed, virker fra første pille, nedsætter varighed og styrke af menstruationen. Mindsker menstruationssmerter.
Ulemper: Der kan i starten komme pletblødninger, hovedpine, brystspænding, kvalme. Svinder efter de første måneder. Beskytter ikke mod kønssygdomme. Hvad piller angår er den største usikkerhedsfaktor, at man glemmer at tage dem, eller at der opstår andre årsager til, at pillerne optages uregelmæssigt af kroppen, f.eks i forbindelse med diarré eller opkast.
Fortrydelsespiller
I er sikkert stødt på betegnelsen nødprævention eller fortrydelsespiller. Det er metoder, der kan bruges efter at samlejet har fundet sted, fx hvis den primære prævention har svigtet.
Fortrydelsespiller er hormoner, der primært hindrer et evt befrugtet æg i at sætte sig fast i livmoderhulen. Som nødprævention har man også anvendt spiral, der sættes op så et evt befrugtet æg hindres i at sætte sig fast i livmoderslimhinden og udvikle sig.
Overvejelser
Der er mange overvejelser, I bør gøre jeg, når I vælger at anvende prævention. Overvej hvad brugen af prævention/ præventionsmetoden vil betyde for jer og jeres samliv. Sørg for at få ordentlige oplysninger at tage beslutningen ud fra, og tal om hvad i etisk kan være med til.
Flere af metoderne hindrer ikke en befrugtning, men derimod at det befrugtede æg kan sætte sig fast og udvikle sig. Dvs. at der reelt er tale om en abort. Derfor er der i allerhøjeste grad også etiske overvejelser I skal gøre jer.
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK