Er jeg gravid? – Kan I hjælpe endnu engang?

Vis spørgsmål

Jeg tog en graviditetstest idag, som viste negativt, måske tog jeg den for tidligt, måske er jeg ikke gravid, jeg har cirka 4 dage endnu til min menstruation.

Jeg har udover ovennævnte symptomer i artiklen (se linket til tidligere svar nedenfor) også fået meget uren hud på panden og omkring ansigtet, jeg plejer at have ren hud og meget sjældent kan jeg få en enkelt bums eller lignende, men denne gang har jeg fået en hel masse på engang.

Jeg har stadig meget ondt i maven nogle gange og også kvalme lige efter at have spist for det meste.

Jeg vil gerne være gravid, som du nævnte kan det være en af grundene til, at jeg reagerer sådan?

Tak for jeres svar

N, 22 år

SVAR:

Kære N

Graviditetssymptomer er som sagt aldrig helt sikre tegn på, at man faktisk er gravid. Se tidligere svar her: Fsk. symptomer – er jeg gravid?

Det er klart, at når du har mange symptomer, så er det muligt/sandsynligt, at du er gravid, men helt sikker kan du altså ikke blive endnu.

Brug af gravidittestest

En graviditetstest kan bruges dagen efter, din menstruation skulle være kommet. Så den kan altså kun vise et sikkert resultat, hvis du tager den en dag eller to efter forventet menstruation. Og det er forudsat, at du har en meget regelmæssig cyklus. Hvis din menstruations-cyklus svinger med et par dage fra gang til gang, skal du nok vente 4-5 dage efter udebleven menstruation, med at tage testen. Så prøv at være tålmodig de næste par dage, og tag så en ny test.

At få børn er en stor omvæltning

Hvis det viser sig, du er gravid, skal du bestille en tid hos din læge og vil så blive fulgt med besøg hos læge og jordemoder gennem din graviditet. Du skriver, at du gerne vil være gravid. I så fald vil det jo bare være dejligt for dig, hvis du er det.

Jeg håber, det ikke bare er noget du, men også din mand ønsker, for det at få et barn er en stor beslutning. – En fantastisk men også stor ændring af jeres liv og hverdag.

Giv tid og opmærksomhed til hinanden

Uanset om det lykkes at få barn nu eller først lidt senere, vil jeg, som jeg skrev til dig i første brev, råde jer til at prioritere god tid til hinanden som venner, nygifte og som seksualpartnere. Jeg skriver det til dig, fordi du nævnte i dit første brev, at jeres sexliv stadig giver jer nogle udfordringer. Jeg er sikker på, det bliver skønt for jer med tiden, hvis I giver hinanden tid og opmærksomhed – og er tålmodige.

Et lille barn kræver så utrolig meget af sine forældre, og derfor tror jeg, det vil være godt for jer, hvis I får fyldt en masse godt på jeres "kærligheds-beholder", så I føler jer rustet til også at skulle elske og tage jer af et nyt lille menneske.

I ønskes alt det bedste fremover, og er altid velkommen til at skrive til os igen

vh Ida Rom