Er jeg forelsket eller afhængig af følelsen af at være forelsket?

Vis spørgsmål

Hej :)

Jeg føler, jeg har BRUG for at være forelsket – ellers går det ikke.

Ikke fordi andre siger, jeg skal, men bare fordi, at sådan er det. Måske fordi det er sådan en dejlig følelse.

Der er den sødeste (og smukkeste) dreng i min klasse. Det er jeg langt fra den eneste, der synes. Min bedste veninde har “fået ham på krogen”. Nu skriver de ting til hinanden som: “Jeg elsker dig!” og “Ses i morgen, skat!” og jeg er sådan helt “UUUHHH” og “IHHH”, som en bedste veninde nu skal være, når hun viser mig det.

Dog er de ligesom ikke rigtigt kommet videre. I virkeligheden er de meget generte overfor hinanden. Det har stået på i flere måneder nu.

I 5. klasse var jeg mega forelsket i ham. Nu ved jeg det ikke. Hvis det ikke var for min bedste ven, ville jeg nok være lige så forelsket som dengang, men det er, som om jeg har begravet mine følelser for ham, og nu kan jeg ikke finde dem igen – dog er de der stadig (tror jeg).

Jeg ved ikke, om det er, fordi jeg inderst inde er forelsket i ham, eller bare fordi jeg ikke kan give slip på forelskelsesfølesen.

Så en der en anden dreng, som jeg mødte på en lejr i sommer.

Han er bare så dejlig, og jeg tror måske også, jeg er brændt varm på ham. Han virker bare en del mere rigtig for mig, end ham fra min klasse gør, men på den anden side bor han langt fra mig, og så godt lærte jeg ham heller ikke at kende på de to uger.

Samme spørgsmål – er jeg forelsket, eller kan jeg bare ikke give slip på følelsen?

Jeg håber, I kan give mig nogle svar.

Mvh C, 14 år

SVAR:

Kære C

Tak for dit spørgsmål til brevkassen om forelskelse.

Krop og følelser i forandring

Det kan være svært at finde ud af, hvad forelskelse er. Du er nu i en alder, hvor der sker meget med dig og din krop. Der sker en udvikling med kroppen og tankerne, så det kan være svært at finde ud af, hvad der er det rigtige, og hvad du føler. Kroppen forandrer sig, så du kan have svært ved at kende dig selv, og samtidig er der hormoner, som skaber følelser, du ikke rigtig kender fra før. Det kan du læse mere om i artiklerne Fra pige til kvinde og Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

Forelskelse er en dejlig følelse

Når kroppen og tankerne på den måde forandrer sig, får man pludselig nye ting, der er vigtige. En af de ting er, at drengene bliver interessante på en anden måde, og man får en dejlig følelse af at være sammen med dem. Samtidig gætter jeg på, at du ind imellem ser film, hvor par bliver forelskede og oplever kærligheden, og det er en god følelse, som er dejlig og livgivende og føles godt i kroppen.

Derfor er det ikke underligt, hvis du ikke har lyst til at give slip på følelsen af forelskelse, for den gør ligesom hverdagen lysere og gladere, så hold du bare fast i den følelse. Det er ikke sikkert, at du bliver kæreste med nogen af drengene, det kan kun fremtiden afgøre. Men derfor kan du godt forsøge at finde ud af, om der er muligheder for et tættere forhold med en dreng.

Prøv at skrive til ham

Det lyder, som om drengen fra lejren er rigtig sød og en, du har noget tilfælles med, så jeg synes, du skal mærke efter, om det er en, du gerne vil se mere til og så forsøge at skabe kontakt med ham og evt. lære ham bedre at kende. Også selvom han bor lidt længere væk, for alt kan ske, når man kan skrive sammen.

Jeg synes, du skal nyde livet og din forelskelse og se, hvad der sker. Forelskelse er en følelse, som er svær at få styr på, så det er vigtigt at forsøge at lære hinanden bedre at kende og mærke, om det, du har følt fra starten, også holder, når I kommer tættere på hinanden. Det kan man kun finde ud af ved at være sammen og opleve ting sammen.

Hvad falder du for ved en dreng

Måske er det ikke nogen af de drenge, du omtaler, der er de rigtige for dig, men de er gode i en tid, hvor du skal finde ud af dig selv, og hvordan du reagerer på dine følelser. Lige nu er det derfor vigtigt, at du prøver det af og finder frem til, hvad det er, der gør, at du godt kan lide en dreng, og om du gerne vil lære ham bedre at kende.

Når du er i tvivl, om du er forelsket i din venindes kæreste, tror jeg mest, det er fordi, det er skønt at mærke deres forelskelse, og det vil du også gerne mærke noget af. Det er jo skønt at blive feteret og mærke, at der er en, der kan lide en helt specielt, så det er fint, at du går efter at finde din egen forelskelse.

Jeg har fundet nogle artikler og svar, du måske kan blive klogere af at læse:
Slå koldt vand i blodet
Kristen og lun på en fyr, jeg knap nok kender
14 år og forvirret – er jeg forelsket?

God fornøjelse med det, og held og lykke fremover.

Kh
Kirsten Kirk Christensen