Er jeg for tyk på maven?

Vis spørgsmål

Jeg føler, jeg er tyk, fordi jeg har noget mave. Jeg er 1,40 høj og vejer 41 kg.

Jeg er bare bange for at blive drillet, hvis de ser min mave.

Dreng, 12 år

SVAR:

Hej med dig!

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid super godt at få sat ord på det, der fylder, og som man går og spekulerer på.

Mange tanker om udseende

Det lyder, som om du tænker meget over, hvordan du ser ud, og hvordan andre på din egen alder tænker om dig. Det er helt naturligt og normalt i din alder at gå og have en masse tanker om, hvordan man ser ud og virker på andre. Det tror jeg alle gør, og det er nok svært helt at undgå det. Det hænger sammen med, at I allesammen i din alder er ved at forandre jer fra børn til voksne, og det kan skabe en masse usikkerhed. Det kan du læse mere om i vores tema Pubertet – mest for drenge.

Alle går og tænker på noget

Når du beskriver din vægt i forhold til din højde, lyder det helt ok, og du har ingen grund til at gå rundt og føle dig for tyk. Det er vigtigt, at du ikke hele tiden er bange for, om nogen griner ad dig. Det gør de helt sikkert ikke. De er selv lige så usikre som dig, og der er sikkert også noget, de går og tænker på.

Accepter dig selv

Det er vigtigt, du har det godt med den, du er og med din vægt. Hvis du accepterer dig selv, som du er, er det også nemmere for andre at acceptere dig. Hvis du går og tænker dårlige tanker om dig selv og er bange for at blive drillet, kan det nemt være det, du går og signalerer til andre. Og så begynder de måske at drille.

Tal med en voksen

Jeg synes, du skal snakke om dine tanker med en af dine forældre, hvis du kan det. Ellers fortæl det til en lærer, sundhedsplejersken på skolen eller en anden voksen, du har tillid til. Det hjælper altid meget at tale om det, der er svært – så er det, som om man ikke skal gå og bære alt det tunge helt alene.

Jeg håber, at mit svar til dig giver mening, og at du kan bruge det.

Kh Marianne