Er jeg blevet misbrugt? Kan jeg være smittet med HIV?
Hej Adam og Eva. For nogle år tilbage havde jeg en ven, som spurgte om jeg ville prøve at have Anal Sex. Jeg var kun 8 eller 9, så jeg vidste ikke, hvad sex var. Nu er jeg meget sur over det, men hovedsagen er, at jeg er bange for Hiv og Aids.
Er der nogen mulig chance for, at jeg kan være blevet smittet. Han misbrugte mig 3 gange til Anal Sex og Oral sex op til flere gange. Han var 13 og jeg var 8 eller 9.
Som sagt er jeg nu mega bange for Hiv og Aids. Jeg kan ikke sove nogle gange om natten på grund af, at jeg tænker på det. Jeg beder jer om at svare hurtigst muligt.
Hilsen Mig, 12 år

SVAR:
Kære dig
Tak for din mail. Jeg er meget glad for, at du skriver, for det er nogle meget voldsomme oplevelser, du bærer på og har gjort i flere år. Det er godt, at du skriver, at du nu er meget sur over det, som han gjorde ved dig. Det viser nemlig, at du ved, at det ikke er okay, at bruge et barn på 8 eller 9 år til det. Du har ret til at være både sur og vred og ked af det. INGEN skal udnytte et barn på den måde.
Smertefulde tanker og angst
Du stiller spørgsmålet, om du er blevet misbrugt. Det må jeg svare ja til. Du skriver det også selv længere nede i teksten. Det er et misbrug, du har oplevet, og alle der har oplevet det, oplever, at det er rigtig svært at bære på. Så godt at du skriver her og får lidt luft for de smertefulde tanker.
Men ikke nok med det, så er du nu også blevet bange for, om du kan være blevet smittet med HIV.
Igen, det er godt, du gør noget ved den angst, for den skal du ikke gå med. Du har brug for nogen, der kan hjælpe dig, så du kan få afklaring og sove trygt om natten.
Vigtig støtte
Det allerbedste er, om du kender en voksen, du har tillid til. En mulighed er, at du går til sundhedsplejersken på din skole. Hvis der ikke er en sundhedsplejerske hver dag på din skole, så spørg en af dine lærere, hvornår sundhedsplejersken kommer næste gang, for du har brug for at snakke med hende. Sundhedsplejersken vil kunne hjælpe dig til, hvordan du kan blive testet for HIV.
Et vigtigt skridt - godt gået
Det er så godt, at du har taget det her skridt, og skrevet til os. Nu håber jeg for dig, at du har mod til også at tage det næste skridt, og evt. få talt med din sundhedsplejerske, så der er en voksen, der kan hjælpe dig. Det har du brug for.
Du skriver ikke noget om dine forældre, og derfor tænker jeg, at du måske føler, det er svært at tale med dem. Men det ville være godt for dig, hvis du kunne fortælle dem om din bekymring. Nu har du gået og gemt på de her grimme oplevelser i flere år, så det kan være svært, hvordan du lige får taget hul på det. Hvis du har mod på det, så kunne du f.eks. vise dine forældre det her brev og svar. Men jeg ved ikke noget om dit forhold til dine forældre, så du må gøre det, du føler dig mest tryg ved. Helt sikkert er det, at du har brug for at få snakket med en voksen.
Du er velkommen til at skrive igen. Vi vil meget gerne hjælpe dig videre, så du kan sove trygt og få en masse godt ud af det liv, du har foran dig. Det er du værd.
De bedste ønsker for dig
Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk