Er jeg bare sådan en, ingen kan forelske sig i?
Jeg har længe haft det rigtig svært. For et års tid siden var jeg vild med en af mine venner, og troede faktisk det var gengældt. Min bedste veninde var selvfølgelig involveret i det, hun opmuntrede mig, og synes vi ville passe godt sammen. Men det hele endte i stedet med, at hun fik noget kørende med ham, uden rigtig at ville det. Jeg føler bare, han viste mig interesse for at komme tæt på hende. Jeg følte mig så blottet og udnyttet. Det blev lidt til et opgør mellem min veninde og jeg.
Men jeg kom videre, og blev lidt glad igen. Jeg kom rigtig tæt på en anden veninde. Hun spurgte meget ind til det hele, og var ret sikker på, at han var vild med mig, og synes vi passede godt sammen og alt det der. Men så pludselig blev det et stort rod igen. For så endte de med at kysse til en fest, hvor de var lidt fulde. Egentlig var jeg ligeglad, for jeg var ikke vild med ham mere, men det føltes alligevel forkert. Hun fortalte, at det ikke betød noget. Men siden skete det flere gange, og hun prøvede at skjule det for mig. Jeg føler mig dum, blottet, intetsigende, usynlig. Jeg viser det ikke, men er åben og smilende, men det er hende der får al opmærksomheden fra flere.
Er jeg virkelig så forfærdelig, at han falder for to af mine veninder og ikke mig? ? Er jeg en ingen kan forelske sig i? Hvad hvis jeg aldrig finder nogen? Jeg tror ikke længere på mig selv. Jeg er træt af at blive holdt for nar, at de skjuler noget for mig, jeg er træt af at være bedsteveninden, der skal høre på deres problemer, jeg kan ikke overskue mere, går og messer for mig selv, ”jeg har lyst til at dø, jeg har lyst til at dø”, selvom jeg slet ikke har, men bare for at holde min vrede nede.
På forhånd tak
Lousie 16 år.
(Kort resumé af en længere beretning v. redaktionen)

SVAR:
Kære Louise
Tak, for dit brev. Jeg har allermest lyst til at ringe på din dør og give dig et stort kram, for det tror jeg, du trænger til. Når jeg så har givet dig et kram, vil jeg sætte mig ned og snakke med dig om alt det, der fylder hos dig, for det tror jeg også, du har brug for.
Mange negative følelser
Du virker som en pige, der tænker meget. Du tænker meget over din verden, dine venner og på hvem du selv er. Du har oplevet nogle rigtig kedelige ting og kan ikke rigtig se nogen vej ud.
Det jeg hæfter mig ved er dine følelser … du skriver, at du har følt dig dum, blottet, haft det dårligt med ikke at bakke op om dig selv, blev en smule glad, noget nager, du er ligeglad, føler dig intetsigende, usynlig, det føles forfærdeligt at din veninde har fået ham, er jeg virkelig så forfærdelig? skriver du, du har knust hjerte, er for blød, træt af at agere psykolog, føler dig holdt for nar, siger inde i dig selv: "jeg har lyst til at dø", holder din vrede under kontrol. Det er rigtig mange voldsomme og negavtive følelser om dig selv.
Vær dig selv
Det du trænger til, er at hvile i den du er og ikke tænke så meget over, hvad andre tænker, siger og gør eller ikke gør.
Du skriver selv noget om ikke at miste sig selv og lytte til sig selv, det tror jeg er rigtig vigtigt. Jeg tort, at det er vigtigt, at du finder ud af, hvem du selv er. Mærk efter og hold fast.
Lige nu overskygger dine dårlige oplevelser det hele, så du føler dig kvalt og fuld af vrede. Den vrede skal du bruge til at arbejde med dig selv.
Du skal arbejde med din selvtillid og selvfølelse. Tilsammen giver de to ting selvværd. Dette selvværd kan være godt, mindre godt eller dårligt. Lige nu er dit selvværd ikke særlig godt.
Selvtillid handler om det, jeg er god til, med andre ord, det jeg kan (måske er du god til sport, kreativ, dygtig i skolen, god til at lytte, osv.) Selvtilliden er knyttet til nogle konkrete ting og er ofte nemmere at få end selvfølelsen … selvfølelsen handler nemlig om, hvem jeg er indeni. Det handler om at få lov til at være sig selv uden at skulle lave om på sig selv for at tilfredsstille andre. Et sundt selvværd handler om at vide, at jeg er god nok uanset, hvad der sker, og derfor kan jeg bære nederlag og svære tider.
Louise, det er noget alle kæmper med i større og mindre grad, jeg gør også. Prøv og læs nedenstående link:
Hvem er jeg?
Hvad er jeg værd?
Her et lille citat fra artiklen, Hvem er jeg: "Hvis du vil være dig selv, skal du være ligeglad med, hvad andre tænker om dig. Du skal i stedet mærke efter, hvad du selv virkelig mener og tror inden i, og så gøre og sige det. Nu tænker du måske, at du ikke altid ved, hvad du i virkeligheden mener, men ni ud at ti gange så ved du præcis, hvad du selv mener. Og ellers må du prøve på at finde ud af det, ved at undersøge det nærmere."
Hvad er en veninde?
Dernæst tænker jeg, at du skal prøve at gøre op med dig selv, hvad du mener en god veninde er. Prøv og læs nedenstående link, og se hvad du kommer frem til:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Grunden til at jeg gerne vil have dig til at finde frem til, hvad en god ven/veninde er; er fordi du selv spørger om det, men også fordi jeg tror, du har brug for at finde ud af, hvad der betyder noget for dig. Hvilken veninde vil du gerne være? Hvilken veninde vil du gerne have?
Snak med en du har tillid til
Sidst men ikke mindst synes jeg, du skal overveje at finde en, du har tillid til og føler dig tryg ved, en du kan snakke med, gerne en voksen. Vis ham/hende dit spørgsmål og mit svar og snak om, hvad det betyder, og hvad du kan gøre.
Mit råd til dig i forholdt til dine veninder/x-veninder er, at du prøver at tage det lidt med ro. Find ud af hvem du selv er, og hvad du gerne vil. Hold fast i, som du også selv skriver, at sige sandheden og snakke om tingene i stedet for at tie.
Mht. dit knuste hjerte og ønske om at få en kæreste, så tag det med ro. Giv det tid. Der er ikke nogen regler for, hvornår man skal finde en kæreste. Du er 16 og har hele livet foran dig. Tag det med ro.
Giv dig selv tid og ro til at blive glad igen. Så tror jeg, du vil erfare, at der findes veninder, som vil dig, som den du er, og måske en dag kommer der også en til dig, som du kan blive smask forelsket i, og som river benene væk under dig. Det håber jeg for dig.
For lige at opsummere mine råd til dig:
1. Giv dig tid
2. Vær dig selv
3. Snak med en du har tillid til
4. Find ud af hvad en veninde er
Håber at du kan bruge mit svar til noget, du er velkommen til at skrive igen.
Kram fra Vivian
Vivian Heintze Dahl
Skrevet af:
Vivian Heintze Dahl
pædagog
adamogeva.dk