Er jaloux på hendes ex, hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har svigtet. Jeg har et problem med jalousi og har altid haft det, men har lært at styre det, men det kommer nogen gange op igen og det har det gjort igen, så nu har jeg har såret min nye kæreste (vi har kun været sammen små 3 mdr) rigtig meget, ved at læse nogen beskeder i hendes mobil fra hendes bedste ven gennem 8år og x-kæreste gennem 4 år.

Jeg har dummet mig, det har jeg anerkendt.

Jeg har svigtet hende, hun har mistet alt respekt og kærlighed for mig.

Men hun har valgt at give mig en ekstra chance, da vi lige er flyttet sammen og jeg har lovet hende, at jeg vil lave en handlingsplan, for hvordan vi kan komme tilbage til, som vi havde det før, men hvordan gør jeg det?

Jeg er vildt presset, ved slet ikke hvad jeg gøre.

Hvordan får jeg hendes tillid, respekt og kærlighed tilbage?

Jeg prøver på ikke at presse for meget på med kys, knus og sex.

Det handler også lidt om, at jeg ikke har det så godt med, at hun er SÅ gode venner med hendes x-kæreste, men jeg vil heller ikke have, at hun skal lave noget om.

Jeg har kun mødt ham en gang til fest og der snakkede jeg ik så meget med ham, synes det var lidt svært.

Men hun har fra starten fortalt, at der ikke er noget som helst i deres forhold end et rigtigt godt venskab, de kunne ikke finde ud af at være kærester.

Men jeg har aldrig oplevet at mine kæreste, har haft en så god ven i en fyr, jeg har aldrig haft mange venner, jeg har min bedste ven fra barndommen som det eneste.

Jeg ved 200 procent, at hun ikke kunne finde på at være mig utro med ham, men derfor kan der vel stadigvæk være jalousi over det?

Ville det måske hjælpe, hvis jeg havde ham på 2-mandshold, så vi kunne snakke i ro og fred og så måske få ham som en makker og ikke en modspiller ?

Jeg har virkelig brug for hjælp, for jeg vil virkelig ikke miste hende.

Håber på svar. Tak.

LA, 27 år

SVAR:

Hej LA

Tak for din henvendelse til AdamogEva.

Du fortæller, at din kæreste har en ven og eks-kæreste, som hun har kendt i mange år. Hun har stadig en del kontakt med denne eks-kæreste og det er du jaloux over. Jalousien har ført til, at du har tjekket sms’er på hendes mobil. Det er hun blevet meget såret over og nu ved du ikke, hvordan du skal gøre det godt igen og ej heller, hvad du skal stille op med denne jalousi.

Indledningsvist vil jeg bede dig læse dette svar, som jeg skrev for kort tid siden, som også handler om jalousi:

Hendes lyst til andre er ved at æde mig op, hvad gør jeg?

Nu er jeg helt med på, at din situation er en helt anden, da din kæreste ikke har en seksuel relation til sin eks-kæreste. Når jeg alligevel henviser dig til dette svar, så er det fordi, at mit svar til dig grundlæggende er det samme.

Jalousi - begrundet eller ubegrundet

Jalousi er en følelse, som kan opstå i os i forskellige situationer. Den kan advare os om, at vi er ved at miste en person, som vi holder meget af. Jalousien har ikke altid ret. Nogle gange kan vi blive jaloux uden reel grund. Det er præcis det samme med følelsen frygt. Den kan også nogle gange opstå, uden der reelt er grund til det.

Spørgsmålet er nu, om jalousien her har ret, eller den ikke har. Har du noget at frygte? Du siger, at du er 200% sikker på, at hun ikke kunne finde på at være utro med ham. Hvis du er så sikker, hvad er det så, du gerne vil vide, når du læser hendes sms’er? Og hvorfor er det, du gerne vil vide det?

Hvis du bare hvilede 200% i jeres forhold og følte dig fuldstændig tryg ved hendes venskab med sin eks, så ville du ikke interessere dig for hendes sms’er, tænker jeg. Jeg føler mig derfor ikke overbevist, når du skriver, at du er 200% sikker på hende. Jeg tror, du gerne ville have, at det var sådan, men jeg synes ikke, det tyder på, at du faktisk er det…

Et parforhold kræver en helt særlig omhu

Som mennesker er vi jo meget forskellige, og kan have forskellige meninger. Nogle ville helt sikkert sige til dig, at du har et problem med jalousi, som du skal få noget gjort ved, lige som du jo også selv siger.

Jeg har en anden mening. Hvis jeg var i dit sted, så ville jeg ikke acceptere, at din kæreste havde kontakt til sin eks. Kort og godt. Hun må vælge, hvor hun vil søge sit mandlige fællesskab og nærvær. Hvilket behov søger hun indfriet hos sin eks? Hvordan kan det være, at hun ikke søger det hos dig? Hun må et eller andet sted også tage hensyn til dig og dine følelser.

Jeg mener ikke, at løsningen for dig er, at du skal styre din jalousi. Nu er det jo aldrig ok, at læse sms’er på en andens mobil uden at have fået lov, men det, jeg mener, er, at du skal lytte til det, som jalousien siger til dig, nemlig at du skal passe rigtig godt på. Hvis du ikke vil miste det, som du holder af, så skal du handle. Din kæreste leger med ilden, når hun kommunikerer med sin eks. Det bør hun, efter min mening, ikke gøre, hvis det er dig, hun vil være sammen med. Et parforhold er noget helt unikt og kræver en hel særlig omhu. Hvis din kæreste mener sit forhold til dig alvorligt, så må hun give afkald på forholdet til sin eks. Også selv om det ser ud til at bare at være et venskab. Hvis de aldrig havde været kærester, så var situationen anderledes og så ville jeg have givet dig et andet svar.

Måske er du helt uenig i mit svar og føler ikke, du kan bruge det til noget? Jeg har svaret dig, så godt jeg kunne, ud fra den erfaring jeg selv har. Måske du selv skal gøre nogle smertefulde erfaringer, før du finder frem til det, som er godt for dig.

De bedste hilsner fra Benny