Er han god for mig?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg skriver til jer, fordi jeg virkelig er forvirret. Det begyndte sidste år i starten af september. Jeg mødte den her fyr "S". Han er et år yngre end jeg selv er. Jeg selv var lige gået fra min forlovede, som jeg havde været sammen med i 5 år, så derfor boede jeg ved mine forældre. S boede i en lille by ikke særligt langt væk fra mig, så derfor var vi sammen næsten hver dag.

Der var rigtig mange problemer i starten med hans venner/venninder. Det var som om, han var flov over at komme sammen med mig, da jeg tit hørte i byen, at han sagde grimme ting om mig, og nægtede vi kom sammen. Når jeg fortalte ham det, blev han vildt sur, og sagde at jeg stolede mere på dem end ham. Jeg sagde nej og sagde, at jeg elskede ham og han sagde i lige måde.

Som dagene gik, kom vi tættere på hinanden og jeg blev virkelig glad for ham og det samme var han for mig, sagde han.

En dag havde han glemt at logge af sin facebook, og jeg tjekkede den. Jeg læste hans beskeder og jo flere jeg læste jo mere vred, skuffet og ked af det blev jeg. Han skrev med andre piger, han åbenbart kom sammen med. Jeg var rystet og fortalte ham, hvad jeg havde læst og prøvede flere gange at slå op med ham uden at kunne stå fast ved det, da han altid kom med den kommentar, at han ville tage sit eget liv, og jeg fik skyldfølelse.

Jeg blev ved ham, selvom jeg godt vidste, at han ikke stoppede. Det skal lige siges, at jeg er overvægtig, og de piger, han skrev med, var små tynde duller. Jeg fik det mere og mere dårligt over den måde, han behandlede mig på og jeg kunne ikke sige fra.

Så skete det i december, han gik fra mig, da han havde fundet en af de små duller der også ville ham. Jeg blev sønderknust og forsøgte selvmord og røg på psyk. Han besøgte mig hver eneste aften, selvom han sagde, han ikke elskede mig mere, men han vidste, at jeg stadig forgudede ham. Han fortalte om alle de piger, han skrev med og alt sådan noget. Det gjorde mig mere ked af det, men jeg kunne ikke stoppe hans besøg.

S havde rigtig mange penge problemer og kunne ikke betale sine regninger. Han kom grædende og sagde, han blev smidt ud af sin lejlighed. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle stille op og gik til mine forældre, de sagde han kunne bo ved os og vi skulle have værelse sammen. Jeg blev glad, fordi nu havde jeg måske en chance for at få ham tilbage. Og ganske rigtigt vi fandt sammen igen og er stadig sammen.

Men nu er mit spørgsmål om han overhovedet er god for mig? Vi skændes konstant, over at han stadig gør det med at skrive til piger. Nu er han også begyndt at holde hemmeligt for mig, når han er sammen med hans veninder. Det skal lige siges, at han stadig har penge problemer, så hvis jeg smider ham ud, har han intet. Han har heller ikke nogen mobil. Han bruger min, da han ikke har betalt sine regninger.

Det er så hårdt, at han bor her, fordi jeg er ikke sikker på, at han elsker mig rigtig eller han bare bruger mig.

Håber virkelig at få et svar fra jer tilbage :)

M, 21 år

SVAR:

Kære M

Smid ham ud!

Så kort har jeg lyst til at svare. Men her følger nogle spørgsmål til dig.

Hvad er det, du har brug for?

Jeg læser i dit brev, at du selv har nogle problemer. Det kan være besnærende, når man er i en sårbar situation, at finde en fyr, der elsker én og vil hjælpe én. På den måde er du helt normal. Det du skal være meget klar på er, dit allersidste spørgsmål i brevet: Elsker han dig, eller har han brug for tag over hovedet og én, der vil støtte ham økonomisk?

Du har brug for én, du kan stole på. En som ikke bare bruger dig, men som også selv vil prøve at få styr på sit liv.

Kan du stole på ham?

At have flere kærester er selvfølgelig meget problematisk. Svært, når han ikke vil stå ved det. Svært, når du hører ude i byen, at han ikke vil stå ved dig.

Derudover er det meget problematisk, når dem man er tæt på truer med selvmord for at få det, som de vil have det. Det er en rigtig svær ting at komme ind i. Det med at true med selvmord for at få sin vilje. Hvad opnår han med det? Jeg går ud fra, han opnår noget i retning af, at du lader ham være. At du holder op med at afkræve ham et svar. Osv.

Derefter kan jeg tænke, han bare lever videre med at have andre kærester, og hvad han nu ellers har gang i.

Ud med ham!

Jeg synes ikke, han lyder til at være god for dig. Du skylder ham ikke noget. Han må selv få styr på sin økonomi, sin boligsituation osv.

Jeg tror ikke, han er den type, der mener det med at begå selvmord. Dem, der bruger den trussel så aktivt, som han gør, er som regel dem, der ikke kan finde på at gøre det. De ved bare, at de kan skabe dem en vej på den måde. Så hvis han truer med det, så sig til ham, han skal holde op med det pjank, og bed ham flytte og selv finde ud af, hvad han vil.

Pas på dig selv

På den måde kan du i virkeligheden passe på dig selv. Når man mærker efter, som du gør, og mærker at her er noget, der ikke er ok, så er det bare rigtig sundt og godt.

Held og lykke med at finde ud af det.

Venlig hilsen
Steen Kruse