Er gravid og ønsker barnet - er kommunen efter os?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 16 år. Jeg har taget en test i dag, og den er positiv. Jeg bor sammen med min kæreste, vi har været sammen i snart et år og har et rigtig godt forhold.

Vi vil begge gerne beholde barnet. Men er kommunen efter os? Og er rigtig bange for, hvad mine forældre vil sige?

Håber snarest at høre fra jer. Har brug for råd :)

Kærlig hilsen mig.

Ung og ansvarlig

SVAR:

Kære ung og ansvarlig

Tak for din fortælling og dine spørgsmål til A og E.

Jeg vil starte med at sige tillykke med at I vælger at beholde barnet, og at I er enige om det.

Et rigt liv

Den beslutning vil lave om på hele jeres liv fra nu af. Men hvor bliver det et rigt liv, når I vælger den lidt besværlige, men helt rigtige løsning, nemlig at I vælger livet for dette barn, frem for at det barn skulle ende som en abort, med store konsekvenser for jeres tanker og følelser i fremtiden.

Ingen er efter jer

Du spørger, om kommunen er efter jer. Nej, det er de ikke. De vil gøre alt for at støtte og hjælpe jer, så I får den bedst mulige start sammen. Det er jo klart, at I vil få brug for lidt ekstra hjælp og vejledning i starten både i graviditeten, og når du har født.

Meld klart ud

Det bedste, I kan gøre, er at melde klart ud til dem, I skal have kontakt med i fbm. graviditeten. Her tænker jeg særligt på lægen, sundhedsplejersken, jeres forældre osv..

Allerførst synes jeg, I skal få en tid hos lægen, så denne også kan konstatere, at du er gravid. Lægen vil også kunne give dig råd og vejledning om mange ting.

Det næste, I skal gøre, er at tale med jeres forældre om det. De vil jo nok blive rimelig overraskede, og måske reagere underligt, men giv dem så lidt tid til lige at fordøje indtrykket. I vil få meget brug for deres hjælp og støtte. Det er naturligt at læne sig meget op ad sine forældre, når man er så ung og venter barn.

Det er også vigtigt, at du kontakter sundhedsplejen i din kommune. Der vil så komme en sundhedsplejerske ud til jer og hun vil være et naturligt bindeled til kommunen.

Hun vil gøre alt for at hjælpe og støtte jer i den store og krævende, men spændende opgave, I står overfor.

Ung ingen hindring

Fordi man er ung, er det jo ikke ensbetydende med, at man er en dårlig forældre, man har bare brug for rigtig meget hjælp og støtte, og det er vigtigt, I tager imod, alt det I kan få.

Jeg fornemmer på tonen i dit brev, at du er en ansvarlig ung pige, der vil tage ansvar for dit og andres liv og det er jo et godt udgangspunkt.

Læs også denne artikel og se, hvad der er af fsk. støttemuligheder:

Uønsket gravid - hvad gør du?

Jeg vil ønske jer alt det bedste for jeres lille nye familie.

Kærlig hilsen Marianne