Er forelsket i min bedste ven – hvad gør jeg?
Hej, jeg er en pige på 16 år og jeg har et lille problem. Her kommer det: Jeg har en bedsteven og han er bare super sød og jeg er forelsket i ham og det har jeg været i over 1 år, men indtil for en måned siden, havde han en kæreste, men nu har han slået op med hende, og vi er begyndt at snakke mere sammen, og jeg er blevet endnu gladere for ham, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre, for han ved ikke, at jeg har følelser for ham. Skal jeg fortælle ham det og risikere vores venskab eller hvad skal jeg? Mange tak på forhånd.
Nette, 16 år

SVAR:
Kære Nette
Nogle gange er lyset rødt – det kan også være både gult og grønt. Du skriver, du har været forelsket i din bedsteven i over 1 år, og nu er du i tvivl, om du skal fortælle ham det. Dejligt at du har en mandlig “bedsteven”, det er værd at værne om. Læs mere om det her: Pigevenner og drengevenner
Giv tid og udbyg venskabet
Set fra din vens synsvinkel, har han for kort tid siden (1 måned) gjort det forbi med en kæreste, og det er måske hurtigt for ham at kaste sig ud i et nyt forhold?
Du kan overveje, om det er til at holde ud for dig – en tid endnu, at være bedstevenner med ham, nu da I er begyndt at snakke endnu mere sammen. Mon han kan undgå at mærke, du er glad for ham? Men du har ret I, at du kan risikere at miste venskabet med ham, hvis du fortæller om dine ærlige følelser for ham – hvis han er et helt andet sted i sine følelser.
Jeg kan kun komme med disse overvejelser tilbage til dig – der findes ikke et “rigtigt” svar – det er det spændende. Og helt op til dig at vurdere, hvad der er det bedste for dig. Måske kan du også få inspiration af at læse svar til andre i samme situation som dig – her er nogle eksempler:
Jeg er forelsket i min bedste ven
Skal jeg fortælle min bedste ven, at jeg er forelsket i ham?
Kan vores venskab bære at vi bli´r kærester?
Skal jeg fortælle ham om mine følelser?
Jeg ønsker dig alt godt med kærlighedens veje og håber, du slipper udenom “vildvejene”.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen
Skrevet af:
Else Ø. Andersen
Familie- og psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK