Er for trang, så sex gør ondt – har I nogle råd?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg og min kæreste har været sammen i 3 år, og jeg kan ikke forestille mig nogensinde at være sammen med nogen anden.

Problemet er bare, at hans penis er over gennemsnittet, den er 24 cm og derudover tyk. Det gør ondt, når han skal ind i mig, og han kan heller ikke gå særlig dybt, da det også gør ondt. Og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre ...
Jeg har overhovedet ingen sexlyst, da det altid gør ondt, og jeg ser overhovedet ikke frem til at have sex. Jeg har testet med visse øvelser for at udvide og lignende, men de hjælper desværre ikke særligt.

Dette har ikke været et problem i mine tidligere forhold.

Har du nogle gode råd? Findes der noget, jeg kan gøre? Jeg er helt desperat, da jeg virkelig ønsker mig et dejligt sexliv med min kæreste, som jeg elsker mere end alt.

C, 25 år og bor i Norge

SVAR:

Kære C

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er frustreret, for det er meningen, at sex skal være dejligt. Det skal være noget, begge parter i et forhold nyder. Når det ikke er tilfældet, giver det anledning til frustrationer for begge parter.

Du er næppe for trang

Hvis det gør ondt at have sex, er der mange der som du tænker, at det må være drengens penis, der er for stor eller din skede, der er for stram.

Men skeden er meget fleksibel og elastisk. Den kan udvides meget; der skal jo kunne fødes et barn gennem den.

Der kan være andre årsager

Når det gør ondt, at han trænger ind i dig, og når han rammer dybt inde, lyder det mere som vaginisme. Det er en psykisk reaktion, hvor kvinden ubevidst spænder i bækkenbundsmusklerne ved berøring eller forsøg på sex. Det kan også være vanskeligt for pigen at indføre fx en tampon. Hvorfor denne reaktion kommer vides ikke. Smerterne ved dyb berøring kan også skyldes muskelspændinger. Men det kan også skyldes kønssygdom. Derfor bør du for en sikkerheds skyld blive tjekket for kønssygdom hos din læge.

Det vides ikke, hvorfor nogle kvinder får muskelspændinger ved forsøg på sex. Det behøver ikke have været der altid, men kan godt komme senere i livet. Hos nogle udvikler det sig efter en periode, hvor de af anden årsag har haft smerter i skeden. Det kan blive en ond spiral, hvor pigen frygter smerter ved sex og derved kommer til at spænde ved forsøg på sex. Så ender samlejet med at blive smertefuld eller måske helt umulig. Det giver anledning til problemer i parforholdet.

Det er vigtigt, at I taler om det.

Nærmere udredning er nødvendig

Du skal også en tur til en læge/gynækolog for at blive undersøgt. Du skal undersøges for, om det er vaginisme eller noget andet, der ligger til grund for dine smerter. Afhængigt af årsagen er der forskellige behandlingsmuligheder. Du skal måske lave nogle udspændingsøvelser for musklerne i bækkenbunden eller til nogle samtaler ved en sexolog.

Der er hjælp at få

Du skal vide, at der er andre, der har det ligesom dig og at der er hjælp at få. Det kræver bare, at du er åben omkring dit problem overfor en læge/gynækolog. (Kender ikke til, hvordan man bliver henvist til en gynækolog i Norge, men i Danmark skal man til sin praktiserende læge først.)

Kærlig hilsen
Signe