Er det ulovligt for en 15-årig at have sex med en i 20'erne?
Jeg er 15 og undrer mig over, om det er lovligt for en på 15 år at have sex med en på fx 26 år?
Et andet eksempel: Er det også lovligt for en fx 15-årig at have sex med en på 26, hvis de er på samme arbejdsplads?
J, 15 år

SVAR:
Hej J
Lovgivningen
Den seksuelle lavalder er 15 år. Så det er strafbart at have sex med personer under 15 år, men netop ikke med personer, der er 15 år eller ældre. I nogle tilfælde er lavalderen dog 18 år: Hvis man har sex med en person under 18 år, som er ens stedbarn, plejebarn eller adoptivbarn, er det ulovligt. Det samme gælder, hvis man er lærer eller på anden måde har fået den unge i sin varetægt. Så hvis en 26-årig lærer har sex med sin 15-årige elev, kan det straffes med fængsel i op til 4 år.
Men bortset fra de tilfælde, hvor de to personer har en familiær forbindelse eller som lærer/elev, er der ikke noget ulovligt i at have sex med en normalt fungerende person, der er mindst 15 år. Når jeg skriver “normalt fungerende”, skyldes det, at det helt uden aldersgrænser kan være ulovligt at udnytte svage personer (fx psykisk syge) til sex.
Fornuften
Men ét er, hvad der er lovligt. Noget ganske andet er, hvad der er sundt. Den sunde fornuft siger, at det er ret tidligt at begynde sit sexliv med en partner, når man kun er 15 år. Jeg ved godt, at mange gør det, men derfor behøver det jo ikke være hverken fornuftigt eller sundt. Så længe man slet ikke er færdigudviklet som voksen person, kan der nemt gå noget galt, når man indlader sig på noget af det mest intime og sårbare og risikable, to mennesker kan foretage sig sammen. Det bliver endnu mere skævt, når den ene er væsentligt ældre og mere erfaren. Så selv om det ikke er ulovligt, vil jeg bestemt ikke sige, at så er det bare grønt lys og fuld fart fremad! Jeg tænker, at den ældste i et forhold mellem en på 15 og en på 26 har et voldsomt stort ansvar og burde være voksen nok til at sige nej til forholdet.
Sex mellem kolleger
Du spørger til det med samme arbejdsplads. At have sex med en anden person vil altid påvirke forholdet mellem jer to. På i hvert fald nogle arbejdspladser vil det kunne medføre nogle uheldige ting. De andre tænker måske, at nu er den ene ved at fedte sig ind hos den anden for at opnå nogle fordele, vi andre ikke får. Eller man får nogle rivaler som fjender. Ulovligt er det ikke – men det betyder ikke, at det er problemfrit.
Sex gør noget ved os
Hvis du vil vide noget mere om, hvad sex gør ved os, og hvorfor det kan være en god idé at gemme sex, til du har fundet din livspartner, vil jeg anbefale dig at læse artiklerne Sex og følelser, Værd at vente på og 10 gode grunde til at vente med sex.
Du kan også læse svar til andre, der har spurgt om forhold med stor aldersforskel: Forelsket – synes I, 7 års aldersforskel er for meget? og Jeg er 17 og han 27 – er han kærestepotentiale?
Venlig hilsen
Sprint Aagaard Korsholm