Er det tegn på, at jeg snart får min menstruation?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva. Jeg spørger, om det er tegn på, at jeg snart får min menstruation, fordi at jeg har tit ondt i maven, jeg har bryster, bruger bh, har fået hår alle steder og har fået udflåd, men det har jeg haft i et år nu og min mor fik menstruation som 11 årig.

Men jeg er lidt i tvivl, om jeg snart får den. Jeg har snakket med min mor om det og hun siger, at jeg snart burde få den. Please vil i ikke godt svare.

Kh

Pigen der er tvivlet
Maja, 11 år

SVAR:

Kære Maja

Jeg synes, det er rigtig dejligt at høre, at du kan tale med din mor om dette. Ofte ligner vi vores mødre i den måde, vi udvikler os i puberteten og hvis din mor var 11, er sandsynligheden, for at du får din menstruation snart, stor. Puberteten starter med at brysterne begynder at vokse, herefter kommer tendensen til at sved lugte, derefter kropsbehåring, som du også skriver, at du har fået og til sidst menstruationen.

Det er dog svært helt præcis at sige, hvornår menstruationen starter, men der går typisk nogle år fra brysterne begynder at vokse til menstruationen kommer og de fleste piger vejer over 40 kg inden.

Det er vigtigt, at du taler med nogen om dette og derfor er det rigtig godt, at du allerede har talt med din mor. Mange piger føler, at de står meget alene, hvis de er nogle af de første i klassen, som får menstruation. Så tal mere med din mor om det.

Det kan også være en god ide for dig at have et bind liggende i skoletasken, hvis du begynder at bløde i skolen. Ofte starter menstruationen meget langsomt og bare med ganske lidt blød i underbukserne, men det er alligevel rart at have et bind ved hånden.

Prøv også at læse:
11 år og alle tegn på menstruation - får jeg det nu eller senere?
Fra pige til kvinde
Den første menstruation

Håber at dette er svar på dit spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive tilbage til os.

Kærlig hilsen
Else