Er det svamp, jeg har i skeden?
Hej, jeg har symptomerne på svamp i skeden, men jeg har nogle revner og nogle buler dernede. Min kæreste siger, at det er nogle sår, og så fordi det har været fugtigt dernede, er de hævet op. Men igår var det kun et sted, og så her senere på dagen var der flere steder, der var hævet.
J, 16 år

SVAR:
Kære J
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.
Svamp
Du skriver, du har symptomer på svamp. Hvilke symptomer er det, du oplever? De klassiske symptomer på svamp i skeden er svie, rødme og hævelse. Herudover opleves ens udflåd oftest som hvidt, tykt og grynet. Hvis det er disse symptomer, du oplever, kan det let behandles med en salve, du kan købe på apoteket.
Herpes
Jeg studser lidt over de observationer, din kæreste har gjort sig. Han fortæller dig, at du er hævet, har revner, buler og sår forneden. Det forbinder jeg ikke umiddelbart med svamp. Eftersom du fortæller, din kæreste har set på dit underliv, tillader jeg mig at gå ud fra, at I har taget hul på det seksuelle samliv.
Nogle kønssygdomme kommer til udtryk ved små blærer (buler), der kommer sårskorpe på efter noget tid. Den mest udbredte er en herpesinfektion. Den virusinfektion findes der to typer af, hvoraf den ene er kendt som forkølelsessår, mens den anden altså findes på kønsdelene. Jeg vil på det kraftigste opfordre dig til at få din egen læge til at undersøge dig for at finde ud af, om du er smittet med herpes. Herpes er nemlig ikke bare generende for dig selv; det smitter også meget nemt andre. Et godt råd er altid at beskytte sig med kondom ved samleje og desuden ikke dyrke oralsex, mens man har et forkølelsessår, da det kan smitte den vej.
Pas på dig selv og din krop
Herpes er en virusinfektion, som forbliver i kroppen resten af livet. Størstedelen af tiden ligger den i dvale, men vil – ligesom et forkølelsessår – bryde ud i perioder. Som 16-årig er det tidligt at skulle have problemer med den slags. Skulle du imidlertid være blevet smittet allerede, er det jo ikke noget, du kan ændre på nu. Sket er sket.
Alligevel vil jeg opfordre dig til at overveje, hvordan du passer bedst muligt på dig selv og din krop fremover. Det kan måske være værd for dig at overveje, om du helt skal vente med at have sex, til du er ældre. Når man begynder at have sex tidligt, betyder det for mange også, at man ender med at have sex med flere forskellige mænd, før man finder den rigtige at dele livet med. Det betyder dels, at risikoen for at blive smittet med en seksuelt overført sygdom er større, men også, at du deler en meget fin og privat og meget sårbar side af dig selv med flere. Pas på dig selv!
Du kan læse meget mere om svamp specifikt, om kønssygdomme og om det at vente med sex andre steder på AdamogEva.dk, hvis du vil vide mere.
De bedste hilsner fra
Louise