Er det smart at have en kæreste, hvis jeg har dårligt selvværd?
Behøver ikke et langt svar - er bare meget fortvivlet, fordi min kæreste tror, at jeg har lavt selvværd.
Hvordan finder jeg ud af om jeg har det? Skal jeg gå til læge? Er det smart at have en kæreste, hvis man har lavt selvværd?
Camilla

SVAR:
Kære Camilla
Tak for dit spørgsmål. Vi siger så mange ting til hinanden, som kan gøre os kede af det – gøre os usikre. Og det kan let få os til at bruge tid og kræfter på at arbejde med det i stedet for at leve glad og frimodigt. Derfor er jeg glad for, at du stiller dine spørgsmål, for hvor vil det være dejligt, hvis vi kan hjælpe hinanden til være dem, vi er – til at være ærlige omkring vore følelser – også når vi bliver såret, så vi får sagt fra, får en dialog i gang og derefter kan leve fri og glad igen.
Hvad vil det sige at have et lavt selvværd ?
Der er forskel på ordene selvtillid og selvværd. Selvtillid handler om ting, vi er gode til, og selvværd handler om, hvem vi er.
Læs artiklen: Hvad er jeg værd
Selvværd handler om to ting. For det første at vi føler os elsket og accepteret som den, vi er – ubetinget, uden at skulle præstere noget. Oplever vi ikke det, får vi det dårligt, bliver usikre / utrygge. For det andet handler vores selvværd om, at vi kan føle os betydningsfulde og opleve, at andre kan bruge os til noget.
Børn spørger tit: Holder du af mig? Vil du lege med mig? Må jeg hjælpe dig?
Og det er faktisk ud fra disse tre spørgsmål, at vi altid ”måler”, hvordan vi har det med vort selvværd. Hvis vi får et ja til spørgsmålene, så kan vi blive glade og tilpasse, men får vi et nej eller et svar, der ikke rigtig er til at finde ud af, så vil vi straks blive utrygge og usikre.
- det er måske det, du har oplevet med din kæreste?
Hvis vi som børn ikke har oplevet positive svar på de tre spørgsmål, kan det følge os resten af livet. Det kan du læse mere om i denne artikel. Når fortiden gør ondt
Hvad gør du så ved et lavt selvværd ?
En god ting at gøre er, at sige JEG i stedet for ”man”, for derved bliver du synlig – du vedkender dig, hvem du er, dine meninger m.m. Det kan være, du ikke er helt klar over – hvem er jeg? hvad mener jeg egentlig? hvordan ønsker jeg at leve mit liv? – så kan det være rigtig svært at bruge JEG i sætningerne. Så er det en god ting at sætte sig ned, være ærlig overfor sig selv og så evt. skrive en liste med de ting, du er god til – der er sikkert mange, når først du kommer i gang.
Se på dig selv i spejlet og tænk: ”Der er kun en af mig i hele verden – hvor fantastisk, det må jeg gå ud og vise verden. Hvem jeg er, og hvad jeg kan”.
Det lyder så enkelt, men det ved jeg godt, at det ikke er.
Og jeg ved heller ikke helt, om det er dit problem – eller det er et problem, som din kæreste prøver at pådutte dig – måske fordi, det er hans problem ?
I dit brev lyder det som om, det ikke er noget, du selv har tænkt over. Og det er nok det, jeg synes, du skal bruge tid på først og fremmest. Du kan evt. måle dig i forhold til det, jeg har skrevet ovenfor.
Du kan også bede din kæreste fortælle lidt mere præcist, hvad han mener med det, han siger. Du kan fortælle ham, at du gerne vil forstå, hvad han mener, og hvordan han synes, at det helt konkret kommer til udtryk, at du har et lavt selvværd. Fortæl ham også gerne, hvad det gør ved dig, at han siger, som han gør. Overvej også hvad du har allermest brug for fra din kæreste, og fortæl ham det.
Om du skal gå til din læge ? Hvis du har så lavt et selvværd og kæmper så meget med hverdagen, at det er ved at sætte sig til en depression – ja, så skal du gå til lægen, men det er ikke det, jeg læser i dit brev.
Om det er smart at have en kæreste ? En kæreste kan være god til at hjælpe èn til at have det godt med sig selv – ved at vise sin kærlighed, omsorg og hjælp og dermed give tro på, at jeg er god nok, som jeg er og verden ligger åben foran mig.
Dialog er nødvendig – vær åben og ærlig overfor din kæreste.
Håber du kan bruge dette svar til noget. Det ville være så dejligt, om I kan hjælpe hinanden til være dem, I er, ved at være ærlige omkring jeres følelser – også når I bliver såret, så I får sagt fra, får en dialog i gang og derefter kan leve fri og glad med hinanden. Måske vil det være en hjælp at vise din kæreste dette svar.
Kærlig hilsen Ruth
Ruth Tidemand Nielsen
Skrevet af:
Ruth Tidemand Nielsen
psykoterapeut
adamogeva.dk