Er det rigtigt, at onani er skadeligt for sexlivet?
Jeg har læst en del omkring onani, og om det er skadeligt. Jeg har nogle venner, der mener, at onani kan skade ens sexliv senere hen. De siger, at man kan risikere, at man ikke kan få rejsning. Er det rigtigt?
- Og kan man få præstationsangst, så man heller ikke kan få rejsning, under samleje?
Dreng, 15 år

SVAR:
Til "Dreng 15 år"
Der findes mange myter om onani og tidligere troede man, at det kunne give forskellige fysiske problemer senere i livet, men det kan det ikke. Det kan ikke være fysisk skadeligt og det har absolut intet at gøre med, at man ikke kan få rejsning på et senere tidspunkt.
Jeg skriver, at det "KAN IKKE VÆRE FYSISK SKADELIGT", men man skal tænke sig godt om og være forsigtigt, når man begynder at være seksuel aktivt, som du er ved. Selvom du ikke har været i seng med nogen, så begynder dit seksualliv allerede nu, hvor din krop er klar til det. Alle store teenagere vil opleve at få "våde drømme", altså udløsning om natten, hvis de ikke onanerer. Dette er helt normalt. Men det betyder ikke, at man bare skal begynde på alt muligt.
Læs mere her: Onani
Hvad skal jeg gøre for at stoppe med at tænke på sex hele tiden?
Overvej, hvad der er rigtigt for dig
Jeg ved ikke, hvordan du bestemmer dig for, hvad der er rigtigt eller forkert at gøre, men du skal finde ud af det. Det er vigtigt, at du bestemmer dig for, hvad du synes er forkert og hvad er ok. Jeg er selv personlig kristen og tror på, at vi er skabt af Gud, og at han ved, hvad der er bedst for os. Han har givet nogle vejledninger i, hvad vi bør gøre mht vores seksualitet og hvad der er forkert. Mange af dine venner vil sikkert bare prøve sig frem mht onani, porno og være sammen med piger, men du bør beslutte dig for, hvor lang du vil gå på forhånd, så du ikke kommer til at gå for langt og så fortryde det bagefter.
Læs evt. mere her på siden:
Pas godt på dit sexliv
Vis artikel tema
Sex og følelser
Schyy…..jeg er jomfru!
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Mht onani er der mange forskellige meninger om dette. Hvis man tror på Gud, er en ting i hvert fald sikkert: Han vil sige til os, at det ikke er ok, f.eks at onanere med andre end sin kone eller sammen med porno. Der fortæller Gud os, at det kan være skadeligt for dit senere sex liv, hvis du gør dette. Gud har skabt os til at være sammen med én og ikke "prøve en masse forskellige piger", og han advarer os på dette område.
Onani skader ikke fysisk, men påvirker på andre måder.
Porno vil altid give et forkert billede af, hvordan sex i virkeligheden er, og det kan give problemer, når du engang bliver gift. Der står ikke meget om onani i Bibelen, men personligt mener jeg, at drenge/mænd kan blive nødt til det, hvis man ikke er gift eller lang tid fra sin kone, men så skal man gøre det på en måde, at man ikke synder: Dvs ser porno mm. Dette er min mening, da det ellers kan være uudholdeligt for mange drenge/mænd.
Du må meget gerne skrive tilbage, mht hvad du mener om mit svar. Det ser jeg frem til.
Venlig hilsen
Roland
Roland Knudsen
Skrevet af:
Roland Knudsen
læge
adamogeva.dk