Er det på tide at slå op?
Hejløjsa.
Til dagligt bruger jeg meget tid sammen med min kæreste. Jeg er 17 år og laver ikke rigtig noget andet end at lave musik og er sammen med min kæreste. Men har den følelse af, at jeg ikke kan se hende med i min fremtid, fordi jeg ønsker en masse ting, som jeg skal gøre noget ved.
Hun laver ikke rigtig noget; hun går sent i seng og står sent op. Hun er også doven, og hun vil ikke lytte til mig, når jeg snakker til hende. Er det på tide at slå op og måske komme videre med livet?
Håber I kan hjælpe mig videre. :)
Dreng, 17 år

SVAR:
Tak for din henvendelse.
“Er det på tide at slå op?” spørger du. Ja, det tror jeg, det er. Din beskrivelse af din kæreste og måden, I får jeres tid sammen til at gå på, overbeviser mig om, at det vil være godt for jer begge at sætte hinanden fri.
Gør det på en værdig måde
Men gør det på en ordentlig måde. Det bliver sikkert dig, der skal tage initiativet til det. Det er ikke til at vide, hvordan din kæreste vil reagere på det, men du kan gøre, hvad du kan, for at I skilles på en værdig måde. Fortæl hende om dine motiver til at bryde forholdet, og at du ønsker hende alt godt.
Det er sjældent rart at være den, der tager initiativet til at bryde et kæresteforhold. Men jeg vil opfordre dig til at gøre det med god samvittighed, fordi det vil være bedst for jer begge. Desuden kan du ikke forsvare – hverken overfor dig selv eller overfor hende – at blive i forholdet, når du har det på den måde, du beskriver.
Du kan måske få noget ud af at læse artiklen Skal jeg blive eller gå fra min kæreste? og svar til en anden: Skal jeg slå op med min kæreste?
Og endelig kan du måske få nye ideer og tanker til et fremtidigt kæresteforhold ved at læse nogle artikler og svar i vores tema Kæresteliv.
Flemming H. Møller