Er det okay at sove sammen som kærester?
Hej Adam og Eva.
Min kæreste og jeg har været sammen i ca. tre måneder og er begge kristne og har derfor ingen tanker om sex før ægteskab, men jeg ville egentlig bare gerne vide:
Hvad siger Bibelen egentlig om at sove i samme seng sammen, før man er gift? Er det forkert eller er det okay?
15-årige mig

SVAR:
Kære “15-årige mig”
Tak for dit spørgsmål. Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du og din kæreste er afklarede med, at Bibelens syn på sex er, at det hører til inden for ægteskabets rammer, men at du spørger til, om Bibelen siger noget om det bare at sove i samme seng, før man er gift.
Bibelen om at sove sammen
Bibelen er ikke altid så konkret, som vi måske kunne ønske os. Mig bekendt siger Bibelen ikke noget lige præcis om det med at sove i samme seng. Derfor står vi med et af de spørgsmål, man kunne kalde en “mellemting”, dvs. noget som Bibelen ikke konkret siger er en synd, men som måske kan føre til en synd og derfor bør undgås.
Når du og din kæreste er fast besluttede på at leve efter, hvad Bibelen siger på dette område, er det en god ide at undgå situationer, hvor I – fordi I er forelskede og rigtig glade for hinanden – naturligt får lyst til at gå længere, end I har besluttet I vil. På den måde giver I jer selv den bedste chance for at overholde jeres egen beslutning. Derfor vil jeg råde jer til at vente med at dele seng, til I er gift.
En god kærestetid
Men det er blot ét af de mange gode råd, der kan gives til kærester, som ønsker at vente med sex til ægteskabet. På AdamogEva.dk er der mange artikler og svar til andre om det med at være kærester og vente med sex. Find mange af dem i vores tema Kæresteliv.
Undgå misforståelser
Der er også en anden dimension, jeg synes er vigtig, og det er, hvilken opfattelse, man kan komme til at give andre med sine valg: Det kan godt være, at I har besluttet at vente med sex og godt kan overholde det, selv om I sover i samme seng – men det kan andre, som måske oplever, at I deler seng allerede nu, jo ikke se, om I gør. Derfor kan der hurtigt opstå situationer, hvor I bliver misforstået og på den måde kan få flere udfordringer end nødvendigt.
Jeg håber, det var svar nok – ellers er du velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Benjamin Hougaard