Er det ok at onanere til Højsangen?
Hej Adam og Eva. Er det ok at onanere mens man læser Højsangen i Bibelen? Vi kan godt blive enige om at porno er meget usundt, men Højsangen er da ikke porno?
Med venlig hilsen
Kvik

SVAR:
Kære Kvik
Jeg er enig med dig i, at Højsangen i Bibelen ikke har noget med porno at gøre. I porno gøres krop og seksualitet til underholdning for underholdningens skyld – eller måske nok lige så meget for pengenes skyld.
Højsangen er en samling digte, og der er flere teorier om, hvem der har skrevet dem, og hvad den oprindelige historiske baggrund og hensigt har været. Men det er ikke til diskussion, at Højsangen en skildring af kærligheden mellem mand og kvinde – og giver et ærligt indblik i, hvordan de seksuelle og erotiske kræfter knytter mand og kvinde sammen.
Sex i Højsangen
Når du spørger, om det er ok at onanere, mens du læser Højsangen (i stedet for fx at se porno) tænker jeg, grunden måske er, at du søger efter noget, der kan stimulere dig til seksuel ophidselse og tænker, at hvis du finder det i Bibelen, så kan der ikke være noget usundt eller forkert i det. Men et eller andet sted skurrer det meget i mine ører, da det at onanere er at give sig selv seksuel tilfredsstillelse, mens hele Højsangen er et udtryk for, hvordan seksualitet rækker ud og bliver “en lim” mellem to elskende. De seksuelle og erotiske kræfter, der i digtform beskrives i Højsangen, blev grundlagt i os, da Gud skabte mennesket som mand og kvinde, og det er helt oplagt, at læsningen også appellerer til de kræfter i os. I en bibelsk forståelse handler sex om fællesskab – fællesskab mellem to elskende, der har givet hinanden deres løfte om kærlighed og troskab.
Onani er ikke målet med sex, og hvis Højsangen skal gøre noget godt for vores forståelse af vores egen seksualitet, tror jeg, vi skal læse den med det åbne sind, at ville tage det budskab til os, der ligger i Højsangen.
Hvordan vil du gerne, at Højsangen skal påvirke dig?
På den baggrund har jeg svært ved at se det særlig frugtbart at bruge Højsangen som afsæt til at onanere. Men jeg må understrege, at det er min personlige opfattelse. Jeg tænker, at hvis Højsangen får den funktion for dig, at den danner ramme om din onani, så tror jeg, du måske kan få vanskeligere ved at være åben for det budskab, der egentlig ligger i Højsangen. Men det hænger sammen med det forhold, jeg har til Bibelen, og det skal også ses i forhold til, hvordan du ønsker at læse Bibelen. Det er op til dig, hvordan du ønsker, at Højsangen skal påvirke dig.
Bibelen – Guds ord til os
Når jeg læser Bibelen, er det altid med en bøn om, at Gud må tale til mig. Der løber en rød tråd gennem alle Bibelens forskellige bøger, gennem de mange menneskers liv og udtryk, de forskellige beretninger og hændelser. Den røde tråd viser, at Gud er en levende Gud, der har omsorg for hvert eneste menneske, og ønsker at vi hver især søger fællesskab med ham.
Nogle gange har jeg brug for trøst, andre gange har jeg brug for visdom eller vejledning, andre gange har jeg brug for at høre et kald fra Gud og vide, at der er mennesker, der har brug for mig. Når jeg læser Højsangen, oplever jeg, at jeg får hjælp til at værdsætte min egen seksualitet, og der skabes en bøn i mig om, at Gud må vejlede mig til at leve mit liv, så det får en sund udvikling, og at jeg får lov at opleve frugten af den seksualitet, han har skabt mig med.
Du er velkommen til at spørge igen, hvis det ikke er til nogen afklaring for dig.
Hvis du vil læse mere om onani, vil jeg anbefale de her artikler og svar:
Onani
Er onani forkert?
Har I råd til, hvordan jeg kommer fri af onani-vaner?
Onani i vores leksikon
Vh Benna Asmussen Hørlück
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk