Er det ok at få mit seksuelle behov tilfredstillet ved onani?
Hej. Jeg er en voksen kristen mand. Er gift og har 3 børn. I de sidste 2 år har vi haft det vanskeligt i parforholdet. I næste uge skal vi til mægling. Vi ønsker at blive separeret i 1 år. Jeg elsker hende, men vi blev enige om at blive separeret. Det vil være sundt for os at få lidt afstand, for at have tid til at tænke problemerne igennem.
Det jeg egentlig overvejer er sexlivet. Jeg elsker sex, men i 1 år har jeg ikke haft det med min kone. Jeg onanerede, men havde en dårlig følelse, blev glad for porno i løbet af dette år. Nu er jeg stoppet med at se porno i 2 måneder, har ikke onaneret i 1 måned, men har lyst til sex. Vil spørge. Hvis vi bliver separeret 1 år, er det ok at masturbere?
Jeg føler, at jeg bliver gal uden sex og onani, men vil have min tro på Gud videre, så jeg står i et vanskeligt valg. Har I et råd til mig? Tak. Gud velsigne jer for at I snakker åbent om dette vigtige tema!

SVAR:
Hej
Det er lidt vanskeligt helt at forstå den situation, du beskriver. Men så vidt jeg kan forstå, har du og din kone ikke opgivet håbet om at finde sammen igen, men er for en tid nødt til at leve hver for sig. Dette betyder, at du i en lang periode ikke får tilfredsstillet dit seksuelle behov ved at gå i seng med din kone. Og dit spørgsmål er nu: Er det OK at få behovet tilfredsstillet ved hjælp af onani?
Først vil jeg gerne sige, at følelsen af at ”blive gal uden sex” bestemt ikke er usædvanlig. Især for mennesker, der er vant til at være seksuelt aktive, kan en pludselig og langvarig afbrydelse af det seksuelle skabe vældigt store frustrationer.
Forholdet til din kone
Jeg kan forstå, at onani og brug af porno har været i fuld gang, mens du stadig boede sammen med din kone? Er din onani og brug af porno en del af problemet mellem dig og din kone, eller er det først kommet til efter at forholdet mellem jer er blevet vanskeligt?
Når jeg spørger til det, skyldes det at en stærk brug af onani/porno oftest vil påvirke forholdet til ægtefællen: Det er en slags utroskab – godt nok mest i tankerne, men det er også alvorligt nok.
Porno er skadeligt
I hver fald må jeg advare mod pornoen: Måske opleves det som en helt nødvendig ting. Men dybest set løser den ingen problemer – den skaber bare endnu flere problemer. Den vil kunne skabe endnu større afstand mellem dig og din kone – og den vil også kunne skabe en afstand mellem dig og Gud, hvor dårlig samvittighed og forvrængede seksuelle fantasier kan lægge forhindringer ud mellem dig og Gud.
Onani uden porno
Kan du klare at onanere uden porno? Hvis det er umuligt for dig at leve uden sex, så prøv at onanere så ”rent” som muligt. Altså at få lettet trykket indeni uden at fantasere om andre kvinder. Forsøg at optræne en form for onani, hvor du enten tænker på din kone, eller kun tænker i den konkrete tekniske akt at få en udløsning. For det farlige er ikke onanien – den er i sig selv neutral, om end den kan blive vanedannende og få for stor magt – det farlige er den seksuelle fantasi, der vil få dit fokus væk fra din kone og over på vidunderlige drømmekvinder.
Måske kan du endda opleve, at du kan klare dig helt uden sex, selv om det lige nu opleves som helt umuligt.
Læs mere om onani her:
Onani
Har I råd til, hvordan jeg kommer fri af onani-vaner?
Kan jeg undgå, at onani og synd fjerner mig fra Gud?
Fører onani ikke altid noget forkert med sig?
Du kan også klikke ind på leksikonordene onani , afhængighed og porno i kolonnen her til højre og derved finde frem til flere artikler og svar, som kan være dig til hjælp.
Find en ven at snakke med
Tal med Gud om alt dette – han kender hele din situation og vil gerne hjælpe. Det fritager dig ikke for udfordringer og kampe, men Guds tilgivelse og kraft kan gøre en afgørende forskel midt i en svær tid. Gud elsker dig og vil så gerne hjælpe jeres familie igennem krisen.
Har du en ven, du kan snakke fortroligt med om alt dette? En mand, der kan følge dig på dette vanskelige stykke af din livsvej? Støtte dig med samtale og bede for dig? Det kan få utrolig stor betydning. Det er et følsomt emne at dele med andre – men de færreste klarer kampen uden at gøre det. Og når først isen er brudt, er det ikke så slemt.
Målet
Et godt mål for din tid nu kan være at bevare dig selv så hel som muligt, til du til sin tid kan være sammen med din kone igen! At du altid vil kunne se både dig selv og din kone og Gud i øjnene. Jeg ønsker dig Guds velsignelse midt i en svær tid!
Sprint
Sprint Aagaard Korsholm
Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm
undervisningskonsulent, præst
adamogeva.dk