Er det normalt ikke at have bryster som 13 årig?
Hej. Jeg er en pige på 13 år, der ikke er så genert, kun når der gælder min krop. Mit problem er mine bryster. Min bryststørrelse er ca. som en 9 årig drengs. Hvis der er tidpunkter, hvor jeg skal være nøgen, så er jeg rigtig genert. Jeg går altid ud på toilettet og låser døren. Jeg er blevet temmelig ked af det, frustreret og har aldrig lyst til at tage tøjet at til idræt, det er egentlig ikke fordi jeg er speciel tynd eller speciel tyk, men alle de andre i min klasse bruger BH.
Pigerne fra min klasse og pigerne fra parallelklasserne går alle med BH, og det er cirka fra størrelse A-C. Jeg vil også gerne gå med BH, for at passe bedre ind, men det kan jeg ikke, jeg skal først kunne udfylde den. Jeg låner normalt min storesøster bh'er (18 år) for at få det til at se ud som om at jeg har bryster. Jeg kan ikke lide at kigge på mig selv i spejlet, når jeg ikke har noget tøj på, for jeg bliver altid meget utilpas.
Når jeg tænker på det, bliver jeg faktisk meget ked af det, fordi jeg kan tænkt, at der er noget galt med mig og mine bryster. Hvis mine veninder eller mor og storesøster nævner det, bliver jeg altid rigtig ked af det, fordi jeg føler mig rigtig meget udenfor. Min mor kan fx finde på at nævne, hvorfor jeg går med bandea (en top uden stropper), når jeg nu ikke har fået bryster.
Det er ikke sådan, at jeg bliver drillet eller noget, slet ikke. Men jeg skiftede tøj med min veninde en dag, og så så hun at jeg havde en bondea på.
Min veninde sagde :''falder den ikke hele tiden ned''
Mig: ''nej hvorfor?''
Min veninde: ''Det er bare fordi du er bagud med det'' (hvis du forstår)
Det fik mig til at tænke, og fik mig til at blive rigtig ked af det.
Det handler faktisk om, at jeg føler mig utilpas og bange for, hvad andre tænker om mig, når jeg har bar overkrop.
Det mit spørgsmål er, er det normalt overhoved ikke have nogle bryster som 13-årig eller er det fordi der er noget galt med mig? Håber virkelig I vil hjælpe mig, fordi det går mig rigtig meget på.
Vh. en usikker og utilpas pige. Sofie 13 år

SVAR:
Kære Sofie
Tak for dit spørgsmål. Et spørgsmål som mange piger i din alder tumler med, og som de går alene med og skjuler. Men du vælger at skrive og søge hjælp, til hvordan det kan blive anderledes.
Puberteten er en stor forandring
For det første vil jeg sige, at din reaktion er hel naturlig. Du er i en alder, hvor din krop ændrer sig fra at være barn til at være voksen. Denne ændring sker på forskelligt tidspunkt. I puberteten sker der så meget nyt for dig kropsligt og dit indre. Og selv om du er senere i udviklingen end så mange andre, så vil du også udvikle dig og få bryster.
Man bliver ked af det og føler sig udenfor, når man som dig får den tanke, at jeg er ”forkert”, fordi man er sent udviklet. Glem det, med din alder kan det stadig nås. Det er også naturligt, at du reagerer med at blive ked af det, når andre kommenterer dit problem.
Ret fokus mod alt det positive
Som teenagere har vi brug for positive udtalelser og tilkendegivelser, på hvem vi er. Men det er ikke kun det, vi får. Og når man så har et problem som dit, kan man blive så optaget af dette, at man glemmer alt det andet, der er godt ved én.
Jeg vil anbefale at du bruger tid og opmærksomhed på alt det gode, du kan, og på de venner som kan lide dig, som du er. Du skriver for eksempel, at du ikke er genert. Skønt.
Det ydre betyder noget - men det indre betyder endnu mere
En ung piges skønhed sidder ikke kun i brysterne, men først og fremmest i den udstråling, der kommer fra hendes indre. Og så vil din udvikling, som tager flere år, gøre at det også bliver din tur til at bruge BH.
Læs mere:
Kan man ikke gøre noget for at brysterne udvikler sig mere?
Pubertet - en ekstrem forvandling
Med kærlig hilsen Erna
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK